SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biology of unicellular organisms - OPBB2B107A
Title: Biologie jednobuněčných a příbuzných organismů
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / 0 (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Teacher(s): Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Interchangeability : OKBB2B107A
Is pre-requisite for: OPBB2B109A
Is interchangeable with: OKBB2B107A
Annotation -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)
Protistology provides its participants basic orientation in deep phylogeny of (unicellular) Eucaryota and introduces overall characteristics of all supergroups (Amoebozoa, (Arachaeplastida), Excavata, Ophisthokonta and SAR). Particular representative model organisms were chosen with regard to their subsequent usage in teaching Biology/Science on Elementary and High School, and relevance for everyday human life. Brief introduction into history of Protistology, anatomy and morphology of unicellular organism and their ecology, ethology and physiology represent parts of this course. The course is focused on protists which are important for human and mankind (usually as pathogens, or with the usage in various industry).
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)

Cílem předmětu je poskytnou svým posluchačům komplexní přehled na nový náhled na hlubokou fylogenezi eukaryot, stejně jako přehled o základních jednobuněčných zástupcích vhodných pro výuku na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)

V případě koronavirových omezení výuky přednáška proběhne on-line na platformě MS Teams. Tým je pojmenován „Protistologie PS – LS 2021“ a studenti zapsaní v SISu se do týmu přidávají sami přes kód týmu "9ajnpuz". Vyučující nenese zodpovědnost za jejich přidání.

 

V LS 2021/2022 bude výuka probíhat grupíkovou formou dle instrukcí vyučující. Konrkétní instrukce budou zaslány účastníkům kurzu e-mailem v prvním týdnu nového semestru. Účast na přednáškách je dobrovolná.

 

V průběhu přednášky bude pořízen audio-záznam, který bude společně s výukovými prezentacemi a materiály ke cvičení k disposici v prostředí Moodle. Adresa moodleovského úložiště bude poskytnuta na první přednášce.

 

Praktická cvičení v případě koronavirových omezení výuky proběhnou distanční formou. Účastníci v den, kdy se mělo konat cvičení, obdrží audio-komentář a příslušnou výukovou prezentaci s písemným zadáním domácí práce. Výsledkem domácí práce bude protokol ve formátu PDF, zasílaný vždy do 14 dnů od konkrétního rozvrženého cvičení na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz. Vzorový distanční protokol obdrží frekventanti s prvním zadáním cvičení. Cvičení proběhne celkem pět. Pokud to koronavirová situace umožní, budou cvičení pořádána prezenčně – vždy ale tak, aby všechny paralelky konkrétního cvičení proběhly za stejných podmínek (buď všechny distančně nebo všechny prezenčně). Cvičení je celkem pět; v případně distanční verze je povinné odevzdat protokoly ke všem zadáním.

 

Závěrečná zkouška proběhne písemně prezenčně v prostorách KBES. Konkrétní termíny zkoušky budou zveřejněny v SIS na konci dubna a na začátku května.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)

Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514.

Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts.

Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469.

Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha.

Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén.

Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii.

Živa 1/2016: 27

Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.

 

Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411)

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)

Protože v LS 2021/2022 bude výuka probíhat grupíkovou formou dle instrukcí vyučující, nebude vyžadována prezence na cvičeních. Informace týkající se zkoušky zůstávají v platnosti.

Pro úspěšné získání klasifikovaného zápočtu z biologie jednobuněčných a příbuzných organismů musí student splnit následující požadavky:

- mít dostatečnou prezenci na praktických cvičeních (povolena jedna absence z pěti cvičení)

- odevzdat písemné protokoly ze všech cvičení, na kterých byl přítomen

 

Pokud student splňuje tyto požadavky, bude připuštěn k písemné zkoušce, trvající 90 minut, doplněné poznávačkou (10 minut). Při poznávačce mu bude promítnuto pět obrázků (fotografií nebo nákresů) jednobuněčných organismů, se kterými se setkal na praktických cvičeních. Požadováno je pojmenování a systematické zařazení organismu doplněné o dvě důležité informace o něm (z oblastí morfologie, biologie, ekologie; pokud se jedná o původce onemocnění či závažného parazita, tak také název a příznaky choroby/patologického stavu, který způsobuje, způsob léčení či prevence nakažení atd.).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet a příslušné molekulární motory), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Celková známka bude udělena na základě součtu bodového zisku za odevzdané protokoly, poznávačku a bodového ohodnocení písemného testu. Maximální počet získaných bodů za odevzdané protokoly je pět bodů, za poznávačku rovněž pět bodů, za písemný test 20 bodů. Celkem tedy lze získat 30 bodů. Celkové hodnocení je nastaveno takto:

- výborně: 30–26 bodů

- velmi dobře: 25,5–22 bodů

- dobře: 21,5–18 bodů

- nedostatečně: méně než 18 bodů

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)

Sylabus přednášky:

1. Úvodní lekce: definice jednobuněčných eukaryot (prvoků) a protistologie; historie protistologie, specifika buněčné stavby prvoků; ekologické strategie prvoků.

2. Excavata: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci.

3. Amoebozoa a Opisthokonta: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci

4. SAR I: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci

5. SAR II: dokončení seznámení s diversitou této rozsáhlé a důležité skupiny; význam prvoků pro člověka.

 

Sylabus praktických cvičení

1. Úvodní cvičení: seznámení s průběhem cvičení a požadavky k zakončení kurzu (viz sekce Podmínky zakončení předmětu); proškolení o bezpečnosti práce s mikroskopickou technikou. Založení senných nálevů; Excavata I: Euglenida (Euglena gracilis) a Kinetoplastida (Trypanosoma spp.)

2. Druhé cvičení: Excavata II: Parabasalia (bičenka (Trichomonas spp.) a brvitky („Hypermastigida“); Amoebozoa I: Entamoeba invadens

3. Třetí cvičení: Amoebozoa II: krytenky; SAR I: slunivky; příprava tvorby trvalého preparátu schránek dírkonošců (Foraminifera)

4. Čtvrté cvičení: SAR II: dokončení trvalého preparátu dírkonošců; příprava zrnkové kultury trepky; dírkonožci (Foraminifera) a mřížovci (Radiolaria); hromadinky (Gregarinea)

5. Páté cvičení: SAR III: nálevníci (Ciliata) – hrátky s trepkou; lov prvoků v kalech z akvárií a vzorků přinesených studenty

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)

V LS 2021/2022 budou výuka i plnění předmětu probíhat grupíkovou formou dle instrukcí vyučující. Konkrétní instrukce budou zaslány účastníkům kurzu e-mailem v prvním týdnu nového semestru -- budou však vycházet z původního rozvržení plnění předmětu, které je následující:

Pro úspěšné získání klasifikovaného zápočtu z biologie jednobuněčných a příbuzných organismů musí student splnit následující požadavky:

- mít dostatečnou prezenci na praktických cvičeních (povolena jedna absence z pěti cvičení)

- odevzdat písemné protokoly ze všech cvičení, na kterých byl přítomen

 

Pokud student splňuje tyto požadavky, bude připuštěn k písemné zkoušce, trvající 90 minut, doplněné poznávačkou (10 minut). Při poznávačce mu bude promítnuto pět obrázků (fotografií nebo nákresů) jednobuněčných organismů, se kterými se setkal na praktických cvičeních. Požadováno je pojmenování a systematické zařazení organismu doplněné o dvě důležité informace o něm (z oblastí morfologie, biologie, ekologie; pokud se jedná o původce onemocnění či závažného parazita, tak také název a příznaky choroby/patologického stavu, který způsobuje, způsob léčení či prevence nakažení atd.).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet a příslušné molekulární motory), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Celková známka bude udělena na základě součtu bodového zisku za odevzdané protokoly, poznávačku a bodového ohodnocení písemného testu. Maximální počet získaných bodů za odevzdané protokoly je pět bodů, za poznávačku rovněž pět bodů, za písemný test 20 bodů. Celkem tedy lze získat 30 bodů. Celkové hodnocení je nastaveno takto:

- výborně: 30–26 bodů

- velmi dobře: 25,5–22 bodů

- dobře: 21,5–18 bodů

- nedostatečně: méně než 18 bodů

 

Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející.

Organismy jsou v zadání testu označeny jak českým, tak latinským pojmenováním. V poznávačce (a rovněž při písemné zkoušce) stačí organismy pojmenovávat česky. Výjimku tvoří vyšší systematické kategorie (především supergoups), které nemají české ekvivalenty.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (01.02.2022)

Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514.

Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts.

Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469.

Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha.

Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén.

Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii.

Živa 1/2016: 27

Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.

 

Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411)

 

http://www.protistologie.cz/

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html