SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Subject Oriented Practice with Reflection - OPBA4A042A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 120 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D.
PhDr. Petra Kacafírková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D.
Co-requisite : OPBA4A041A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.02.2023)
Obsahem předmětu bude asistentská praxe na základní nebo střední škole dle vlastní volby. Studenti dostanou možnost pracovat systematicky jako asistent pedagoga, příp. jako asistent žáka či žáků. Jako asistenti pedagoga dostanou studenti možnost přispívat k plánování, realizaci i hodnocení výuky, např. tvorba či/a příprava různých typů aktivit, tandemová výuka s učitelem, v omezeném množství i možnost výuky samostatné, příp. výuky vybrané skupiny žáků, tvorba a oprava testů, podpora žáků při přípravě na přijímací zkoušky či soutěže, příprava a oprava domácích úkolů atp. Jako asistenti žáka získají možnost poznávat různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě, např. žáky se specifickými vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky cizince atp. Bakalářská praxe bude zaměřena na čtyři základní oblasti, kterým budou věnována všechna reflektivní setkání. Čtyři základní oblasti a jejich náplň jsou: (i) náslechy ve výuce: převážně se musí jednat o výuku anglického jazyka, lze však navštívit i výuku jiných cizích jazyků, příp. výjimečně i jiných vyučovacích předmětů; z náslechů studenti pořizují reflektivní poznámky, v nichž se zaměřují na různé aspekty didaktiky anglického jazyka (v návaznosti na oborově didaktické studijní předměty, které absolvují v rámci bakalářského studia); (ii) seznámení se s chodem školy: studenti se seznámí s ŠVP školy, tematickými plány a dalšími dokumenty a systémy dle možností – např. bakalář, dle možností se rovněž účastní porad, třídních schůzek, tripartit či se podílí na doprovodu žáků na různé akce školy; (iii) asistence učiteli nebo/a žákovi: viz výše; (iv) výuka: volitelně a v omezené míře se lze podílet na výuce, např. části hodiny, tandemové výuky, tvorby, zadání a opravy domácího úkolu či testu atp.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (04.02.2023)

12 hodin reflexí na fakultě

24 hodin ve školách (dle pokynů) + průběžně v semestru

24 hodin zpracování úkolů a příprava na reflektivní semináře

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.10.2019)

BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.

GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Yale University Press: New Haven and London, 2003. ISBN 0-300-09573-2.

McNIFF, Jean a Jack WHITEHEAD. You and Your Action Research Project. Routledge, 2010. ISBN 0415487080.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.02.2023)

Hodinová dotace 0/1 = 12 hodin: rozděleno do 6 setkání po 90 minutách:

1)    Úvodní informativní všech (onsite, C1, v týdnu před začátkem výuky v LS)

2), 3), 4), 5) Sdílení, diskuse + reflexe ve skupinách (onsite nebo online)

6)    Závěrečné reflektivní setkání všech (onsite, C1, zápočtový týden)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (03.02.2023)

-      Do sdílené tabulky zapsat místo výkonu praxe a jméno učitele (včetně kontaktu).

-      Aktivní účast na seminářích v plném rozsahu, na semináře jsou studenti vždy připraveni (mají s sebou svůj pedagogický deník atp.).

-      Plnění zadaných úkolů, tj. zaměřovat se na 4 oblasti a sbírat v nich zkušenosti různého druhu – tyto zaznamenávat do tzv. přehledového formuláře (s podpisem učitele).

-      Vedení tzv. pedagogického deníku, kam studenti píší poznámky k průběhu oborové praxe + zpracují hlouběji min. 10 oblastí dle následujících instrukcí:

Popište min. 10 "jednotek" práce v rámci asistování učiteli / žákům. Struktura není dána, soustřeďte se na podstatu práce, kterou jste vykonali. Co zajímavého byste o ní chtěli sdělit? Chcete se pochlubit nějakým dílčím úspěchem nebo přemýšlet nad tím, co se nepovedlo podle plánu? apod.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html