SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
English phonetics and phonology in theory and practice - OPBA3A034A
Title: Fonetika a fonologie v teorii a praxi
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBA3A021A
Is pre-requisite for: OPBA3A062A, OPBA3A063A, OPBA3A047A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (26.05.2020)
Kurz prohlubuje a rozvíjí znalosti a dovednosti získané v předmětu Fonetika a fonologie. Důraz je kladen na upevnění transkripčních dovedností a nácvik percepce a produkce vybraných výslovnostních jevů. Cílem kurzu je rovněž představit základní východiska pro didaktizaci výuky anglické výslovnosti. Témata: 1. samohlásková redukce na slovní a větné úrovni 2. intonace a její funkce 3. alofonická transkripce 4. srovnání britského a amerického standardu v segmentální i suprasegmentální rovině 5. cizinecký přízvuk 6. angličtina jako lingua franca a její vliv na výuku výslovnosti 7. účinnost výuky výslovnosti
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. (26.05.2020)

CRUTTENDEN, Alan. (Ed.) Gimson's pronunciation of English. London: Hodder Education, 2008. ISBN 9780340958773.

DERWING, Tracey. M. and MURRAY, J. Munro. Pronunciation Fundamentals. Evidence-based Perspectives for L2 Teaching and Research. Philadelphia: John Benjamins, 2015. ISBN 978-90-272-1327-3.

GRANT, Linda. (Ed.) Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom Teaching. USA: University of Michigan Press, 2014. ISBN 978-0-472-03516-8.

LEVIS, John and MOYER, Alene (Eds.) Social Dynamics in Second Language Accent. Berlin, Boston: De Gruyter Mouton, 2014. ISBN 978-1-61451-228-8.

LEVIS, John, SONSAAT, Sinem, LINK, Stephanie and BARRIUSO, Taylor Ann. Native and Nonnative Teachers of L2 Pronunciation: Effects on Learner Performance. TESOL Quarterly, 2016, 50(4). ISSN 894-931.

MURPHY, John. (Ed.) Teaching the Pronunciation of English. Focus on Whole Courses. USA: University of Michigan Press, 2017. ISBN 978-0-472-03644-8.

PICKERING, Lucy. Discourse intonation: a discourse-pragmatic approach to teaching the pronunciation of English. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2018. ISBN 978-0-472-03018-7.

TENCH, Paul. Transcribing the Sound of English: a Phonetics Workbook for Words and Discourse. New York: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-0-521-16605-8.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html