SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developing Intercultural Communicative Competence in the English language teaching - OPBA2A143B
Title: Výběrový didaktický seminář – rozvoj interkulturní komunikační kompetence ve výuce AJ
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (01.02.2022)
The study subject focuses on the construct of intercultural communicative competence (ICC) and its dimensions. The aim is students’ ICC development in order to enable them to become quality mediators of ICC in their own teaching practice, as well as methods and techniques of ICC development itself. Seminars are mainly based on the principles of experiential teaching and learning, which supports students’ ability of ICC didactic transformation.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (31.01.2022)

Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. + jeho revize

RVP ZV + RVP G, příp. kritické čtení vybraných ŠVP (jejich relevantních částí)

+

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Byram, M. (2000). Assessing intercultural competence in language teaching. Sprogforum 6(18), 8–13.

Deardorff. D. K. (Ed.). (2009). The SAGE handbook of intecultural competence. USA: Sage Publications.

Fantini, A. E., Freeman, D., Maciel, T., Redlinger, W., Silverman, A., & Stanley, C. (2000). Language teacher preparation. SIT Occasional papers series, addressing intercultural education, training & service (s. 53–62). Bratttleboro: School of International Training.

Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita.

+

další zdroje dle doporučení relevantní k plánování a realizaci vlastní aktivity

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (31.01.2022)
  • Cíle a průběh studijního předmětu.
  • Seznámení se s konceptem IKK, role IKK ve vzdělávacím procesu (jak na úrovni Evropské unie, tak České republiky), terminologie.
  • Dimenze IKK – zkušenostní učení.
  • Dimenze IKK – plánování a realizace.
  • Zpět ke konceptu Interkulturní komunikativní kompetence (dimenze, domény, znaky, kompetence, procesy atp.)
  • Zhodnocení.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D. (23.03.2022)

Průběžné plnění zadaných úkolů.

Aktivní účast na seminářích (1 absence)

Odevzdání kompletního portfolia dle zadání v daném termínu.

Závěrečný reflektivní rozhovor.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html