This subject aims to familiarise its students with the basic aspects of the historical development in The United Kingdom beginning with the early settlement and Celtic and Roman society established on the British Isles, continuing through the arrival of Germanic tribes, the establishment and development of Anglo-Saxon society, the ascension of William the Conqueror to the Hundred Years´ War, the ascension of the Tudors, Stuarts, the outbreak of the Civil War, the establishment of the republic towards the Industrial Revolution. Further on the students learn about the history of the 19th century – the establishment and development of the colonial empire until the dawn of the 20th century. Students also deal with the historical development of Great Britain in the 20th century: the participation in WWI, the interwar Britain, the participation in WWII, Britain in the post-war period and its role in gradual decolonisation and European integration.
It is necessary for the students to be prepared for the seminars doing regular and obligatory homework, namely compulsory reading (focused on the content and topic-specific vocabulary) which forms the basis for the following seminar discussions which are subsequently supplemented by teacher´s presentations.
Students make themselves familiar with the basic cultural and political development in the UK and its role in the European and also global cultural and political context. The knowledge gained at the seminars is going to help the students to make themselves oriented in current European politics and moreover in compulsory courses of English and British literature.
Last update: PhDr. Jan Váňa (02.09.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty ze základními aspekty dějinného vývoje Spojeného království od počátků osídlení, přes keltskou a románskou společnost na Britských ostrovech, dále příchod Germánů a vytvoření anglosaské společnosti, příchod Normanů, dále období od příchodu Viléma Dobyvatele až ke stoleté válce, nástup Tudorovců, vládu Stuartovců, občanskou válku, vytvoření republiky, až do velké průmyslové revoluce. Dále předmět seznamuje posluchače s dějinami Velké Británie v 19. století, se vznikem a rozvojem koloniálního impéria, představuje Velkou Británii jako koloniální velmoc až do počátku dvacátého století. Dále studenti jsou seznámeni s dějinným vývojem v Británii ve dvacátém století – participace Británie v první světové válce, meziválečná Británie, participace Británie ve druhé světové válce a dále též stav Velké Británie od konce války, její roli v postupné dekolonizaci a integraci Evropy do současnosti.
Studenti se připravují na hodiny zpracováváním povinných úkolů – převážně krátká četba (obsah textů + nová slovní zásoba), což dává studentům základ pro diskuze na seminářích, které jsou posléze doplněny presentacemi vyučujícího.
Studenti se na seminářích seznámí se základním kulturně-politickým vývojem Spojeného království a jeho rolí v celoevropském a potažmo též celosvětovém kulturně-politickém kontextu. Znalosti osvojené na seminářích pomohou studentům nejen lépe se orientovat v současné evropské politice, ale též při studiu v povinných kurzech anglické a britské literatury.
Descriptors -
Last update: PhDr. Jan Váňa (30.09.2020)
Online teaching / learning description:
- online teaching / learning is realised through Google Classroom platform (GC), this means that for each and every student it is compulsory to arrange the access to the GC course via the teacher (i.e. each student has a gmail account)
- online teaching / learning is realised in the following way:
· each week on the teaching day the teacher sends so-called week preparation (tasks presented in GC) – typically, these tasks are compulsory for each and every course attender:
o a ppt presentation + audio lecture
o a week reading assignment (a short text or a video – typically a documentary + a worksheet + extracted vocabulary)
· week preparation may also contain some other additional materials topically based, these materials are optional to be dealt with (other videos, articles, further reading tips)
· course attenders are also offered consultations via Google Meet – these are announced through a Google document, in which, if interested or in need, students may sign up for
Last update: PhDr. Jan Váňa (30.09.2020)
Popis distanční výuky:
- distanční výuka probíhá skrz internetovou platformu Google Classroom (GC), každý student kurzu má povinnost zřídit si do ní přístup přes vyučujícího (ergo disponuje emailovým účtem na gmailu)
- distanční výuka probíhá následovně:
vyučující zadává každý týden v den výuky týdenní přípravu (zadaná práce v GC) - jedná se typicky o tyto části, které jsou povinné pro všechny účastníky kurzu:
ppt presentaci + audio přednášku
týdenní četba (zde se jedná o krátký text či video - typicky dokument + zpracování pracovního listu + zpracování vybrané slovní zásoby)
týdenní příprava může též obsahovat další doplňkové materiály k tématu, jejichž zpracování je pro studenty dobrovolné (další videa, články, doplňková četba)
vyučující nabízí rovněž studentům možnost konzultací přes Google Meet – ty jsou vypisovány formou Google dokumentu, ve kterém se studenti, mají-li zájem, na konzultace přihlašují
Literature -
Last update: PhDr. Jan Váňa (02.09.2017)
MC DOWALL, D. An Illustrated History of Britain, Harlow: Longman Group UK Limited, 2006.
KEARNEY, H. The British Isles: A History of Four Nations, Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
ROSS, D. England: History of a Nation, New Lanark: Geddes et Grosset, 2005.
ACKROYD, P. The History of England Volume I: Foundation, London: Macmillan 2011.
ACKROYD, P. The History of England Volume II: Tudors, London: Macmillan 2012.
RIDLEY, J. A Brief History of the Tudor Age, London: Constable et Robinson, 2002.
ACKROYD, P. The History of England Volume III: Civil War, London: Macmillan 2014.
ACKROYD, P. The History of England Volume IV: Revolution, London: Macmillan 2016.
LOWE, N. Mastering Modern British History, London: Palgrave 2017.
KUMAR, K. The Making of English National Identity, Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
MORGAN, K. et all. Dějiny Británie, Praha: Nakladetelství Lidové noviny, 2010.
WORMALDOVÁ, J (ed.). Dějiny Skotska, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005.
MOODY, T. – MARTIN, F. et all. Dějiny Irska, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
Last update: PhDr. Jan Váňa (24.10.2019)
MC DOWALL, D. An Illustrated History of Britain, Harlow: Longman Group UK Limited, 2006.
KEARNEY, H. The British Isles: A History of Four Nations, Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
ROSS, D. England: History of a Nation, New Lanark: Geddes et Grosset, 2005.
ACKROYD, P. The History of England Volume I: Foundation, London: Macmillan 2011.
ACKROYD, P. The History of England Volume II: Tudors, London: Macmillan 2012.
RIDLEY, J. A Brief History of the Tudor Age, London: Constable et Robinson, 2002.
ACKROYD, P. The History of England Volume III: Civil War, London: Macmillan 2014.
ACKROYD, P. The History of England Volume IV: Revolution, London: Macmillan 2016.
LOWE, N. Mastering Modern British History, London: Palgrave 2017.
KUMAR, K. The Making of English National Identity, Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
MORGAN, K. et all. Dějiny Británie, Praha: Nakladetelství Lidové noviny, 2010.
WORMALDOVÁ, J (ed.). Dějiny Skotska, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005.
MOODY, T. – MARTIN, F. et all. Dějiny Irska, Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
Syllabus
Last update: PhDr. Jan Váňa (02.09.2017)
WEEK 1: The Earliest Times
WEEK 2: The Early Middle Ages
WEEK 3:The High and Late Middle Ages
WEEK 4: The Tudors I
WEEK 5: The Tudors II
WEEK 6: The Stuarts I
WEEK 7: The Stuarts II + 18th century politics
WEEK 8: The Industrial Revolution + the establishment of the empire + Napoleonic Wars
WEEK 9: The Years of Self-confidence: England in 19th century
WEEK 10: Great Britain 1910-1936
WEEK 11: Great Britain 1936-1945
WEEK 12: The Age of Uncertainty: Great Britain 1945-2000