SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Practice of Art Education - OPB03V502B
Title: Teorie a praxe výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D.
Pre-requisite : OPB03H407A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.01.2020)
Předmět umožňuje ověření dosavadních teoretických poznatků v reflektivní praxi. Studující samostatně plánují a realizují výtvarné činnosti v mateřské škole a věnují se systematické reflexi těchto činností, diskutují realizované pedagogické pokusy a hospitace. Kurz se zaměřuje na vedení reflektivního deníku a seznamuje studující s konceptem reflektivního praktika a základy empirického výzkumu ve výtvarné výchově. Kurz se dále zaměřuje na tvorbu pedagogického portfolia, studující se učí diskutovat odbornou problematiku s oporou o odborné texty a vlastní reflektované zkušenosti s pedagogickou tvorbou. Důraz je kladený na otázky možných pojetí výtvarného vzdělávání s ohledem na pojetí výtvarného a uměleckého díla, role výtvarných médií ve výtvarné výchově, vztahu současnosti a historie výtvarné kultury, vysokého umění a populární kultury, a cíli výtvarné výchovy, a dále na otázky rozvoje vizuální gramotnosti, kreativity a možnostmi enkulturace dětí v situacích mateřské školy Témata: 1) Reflektivní praxe, pedagogické pokusy. 2) Reflektivní deník. 3) Základy výzkumu ve výtvarné výchově. 4) Tvorba pedagogického portfolia. 5) Koncepce výtvarné výchovy v reagující na umění a teorii umění. 6) Vývoj vlivných pojmů oborové didaktiky, vizuální gramotnost a kreativita. 6) Prohloubení porozumění teoretickým konceptům. 7) Analýza a reflexe, reflektivní deník a pedagogické portfolio.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (17.01.2020)

BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. 2. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, 2007. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN isbn978-80-7361-038-8.

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

HAZUKOVÁ, Helena a Miloslava DVOŘÁKOVÁ. Situace ve výtvarné výchově. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. ISBN isbn80-7083-661-x.

KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7035-155-1.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.

ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8660 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html