SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Final Pedagogical Practice with Seminar - OPB03N603A
Title: Závěrečná pedagogická praxe se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 20 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zdeňka Lodlová
Pre-requisite : OPB03N505A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)
The aim of the course is to connect the acquired knowledge and skills and to independently prepare, implement and evaluate larger sections of educational work (leading a whole day, implementing a thematic unit, project) in a preschool institution. The aim of the internship is to demonstrate the ability to work independently and professionally with preschool children. The main task of the two-week teaching practice is the preparation and implementation of specific sections of educational work, their subsequent reflection with emphasis on self-reflection, familiarisation with the school and class educational programme and respect for the age and individual needs of preschool children. Topics: 1) The constitution of a distinctive teaching approach of each student (individual internal model of desirable pedagogical competences). 2) Preparation, realization and reflection of own thematic unit or project in kindergarten (educational work in the scope of 2 weeks): Taking into account the individual educational needs of children, differentiation in working with a heterogeneous group of children in the kindergarten, taking into account the educational context of the classroom in relation to the curriculum and the TDP, a comprehensive and integrated approach to planning, implementation and evaluation of pedagogical work, promoting the quality of free play, Emphasis on the child's own activity and the plurality of educational methods and forms supporting children's participation in educational processes, the teacher's own position as a partner and facilitator in the child's education, cooperation with other teachers in the classroom, interaction with parents, documentation of pedagogical work with its use to support children and overlapping into interaction with parents, experience
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Cílem kurzu je propojit získané vědomosti, dovednosti a samostatně připravit, zrealizovat a evaluovat větší úseky vzdělávací práce (vedení celého dne, realizace tématického celku, projektu) v předškolním zařízení.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.01.2020)

KREJČOVÁ, Věra, POCHE KARGEROVÁ, Jana a SYSLOVÁ, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 182 stran. ISBN 978-80-262-0812-9.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006]. 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Autoevaluace mateřské školy: metodická příručka k vlastnímu hodnocení. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87000-32-8.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-34-2.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 158 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Témata:
1) Konstituování osobitého učitelského přístupu jednotlivých studentů (individuální vnitřní model žádoucích pedagogických kompetencí).
2) Příprava, realizace a reflexe vlastního tématického celku či projektu v MŠ (vzdělávací práce v rozsahu 2 týdnů): zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb dětí, diferenciace v práci s heterogenní skupinou dětí v MŠ, zohlednění vzdělávacího kontextu v dané třídě ve vztahu k ŠVP a TVP, komplexní a integrovaný přístup k plánování, realizaci a evaluaci pedagogické práce, podpora kvality volné hry, důraz na vlastní aktivitu dítěte a pluralitu vzdělávacích metod a forem podporujících participaci dětí na edukačních procesech, vlastní pozice pedagoga jako partnera a facilitátora ve vzdělávání dítěte, kooperace s dalšími pedagogy ve třídě, interakce s rodiči, dokumentace pedagogické práce s jejím využitím pro podporu dětí a přesahem do interakce s rodiči, zkušenost s administrativními úkoly učitelky atd.
3) Ověření začátečnické učitelské způsobilosti.
4) Význam sebereflexe v profesním růstu učitele/učitelky v předškolním vzdělávání (konfrontace reflexe, vlastní intervence, impulz k individuálním změnám v oblasti profesních dovedností).

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (22.02.2024)

Studenti odevzdají profesní portfolio za všechny předchozí praxe včetně závěrečné praxe, budou portfolio prezentovat a hodnotit portfolia dalších studentů.

Pokyny ke zpracování portfolia budou uvedeny v Moodle a studenti se s nimi seznámí na prvním setkání kurzu.

Podmínkou je aktivní účast na semináři a min. 80 % docházka.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.01.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8735.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html