SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Social Science Pre-Literacy - OPB03N503A
Title: Didaktika sociálně-humanitní pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 20 / 20 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Iva Beránková
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Pre-requisite : OPB03N401A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, jak rozvíjet u dětí předškolního věku zájem o poznávání sebe sama, lidí kolem nich a základních společenství (rodina, dětská skupina, třída MŠ). Dále předmět usiluje o to vybavit studenty didaktickými dovednostmi, jak při tomto zkoumání u dětí rozvíjet dovednost klást si otázky, využívat efektivně adekvátní metody (pozorování, dotazování se, porovnávání, apod.) a referovat o svých zjištěních.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Student získá znalosti a dovednosti potřebné k rozvoji sociálně humanitní gramotnosti. Identifikuje související témata a navrhne odpovídající vzdělávací nabídku.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Vyčíslení studijní zátěže:

Celkem 75 h, z toho 24h přímá výuka, 30h plnění dílčích úkolů a studium odborné literatury, 21h příprava na prezentaci vlastního návrhu vzdělávacího celku.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (06.01.2020)

Bravená, N. Transcendování a nové podněty edukace obratu. In Helus, Z.; Bravená, N.; Franclová, M. Perspektivy uči-telství. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty UK. s. 50–91, 2012.

Brophy, J., & Alleman, J. Children‘s thinking about cultural universals. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.

Brophy, J., Alleman, J., & Halvorsen, A. L. Powerful social studies for elementary students. Belmont: Wadsworth Cengage Learning, 2013.

Felcmanová, Alena a kol. Persona Dolls – panenky s osobností. Jak rozvíjet prosociální postoje dětí. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-62

Klusák, M.. Poznávání sociálního prostředí. In Z. Kolláriková & B. Najvar, et al., Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 309–323). Brno: Masarykova univerzita, 2017.

Pupala (Eds.). Předškolní a primární pedagogika (s.363–400). Praha: Portál, 2001.

Stará, J. Od fikce k realitě. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Lipman, M.Thinking in education. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, xii, 2003, 304 p. ISBN 05-210-1225-2

Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018.

https://www.thephilosophyman.com/free-p4c-resources/eyfs

https://www.thephilosophyman.com/free-p4c-resources/ks1

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Témata:
1) Vývojová specifika dítěte předškolního věku vzhledem k cílům rozvoje sociálně-humanitní pregramotnosti.
2) Poznávání sebe sama v předškolním věku, rozvoj dynamické identity – možnosti, meze, etické aspekty, didaktické přístupy.
3) Poznávání lidí v přirozených společenstvích předškolního dítěte – možnosti, meze, etické aspekty, didaktické přístupy.
4) Kulturní univerzálie a jejich zkoumání – možnosti, meze, didaktické přístupy ke zkoumání kulturních univerzálií (např. bydlení, cestování, oblékání, chování zvířat – velmi dávno, dávno, nyní, u nás a jinde).
5) Filosofie pro děti.
6) Další didaktické programy, přístupy, strategie pro rozvoj sociálně-humanitní pregramotnosti.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Aktivní účast. Prezentace vlastního návrhu vzdělávacího celku pro děti předškolního věku, téma si student volí samostatně dle svého zájmu.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8728 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html