SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introductory teaching practice with seminar - OPB03N108A
Title: Pedagogická praxe úvodní se seminářem
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 60 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPB03N207A
Is interchangeable with: OKB03N108A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti a drobné asistenční činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Součástí výuky je týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole. Studenti plní úkoly zadané vedoucím praxe a fakultní učitelkou. Studenti si zakládají své pedagogické portfolio, které bude sloužit k dokumentaci jejich praxe, profesní profilace a růstu.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)

Cílem předmětu je prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy a uvedení do problematiky praxe předškolního vzdělávání.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)
Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury, Rámcového vzdělávacího programu pro předkšolní vzdělávání atd.) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením fakultní učitelky na FMŠ v rámci týdne praxe, zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu, např. rozhovor s fakultní učitelkou, dětmi, příprava a zpracování pozorování z praxe, příprava mikrovýstupů s dětmi ve FMŠ,  atd.).
 
Vyčíslení studijní zátěže: 24 h přímé ýuky, 8h příprava na výuku, 6h samostudium literatury, 5h práce se studijními materiály, 30h plnění průběžných úkolů, 8h seminární práce, 5h příprava na zápočet. Celkem 86h. 
 
V případě distanční výuky bude probíhat výuka v čase rozvrhu v MS TEAMS - studenti obdrží přístupová data v Moodle kurzu.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (23.01.2020)

KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Doporučená literatura: Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)

Témata:
1) Základní seznámení s prostředím mateřské školy.
2) Základní seznámení s edukačními procesy a jejich organizací v mateřské škole.
3) Pozorování a analyzování práce učitelky.
4) Získání pedagogické zkušenosti: pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi.
4) Hospitační činnosti, pohospitační reflexe (rozbory).
5) Rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy.
6) Srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe a sebereflexe studenta.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (11.09.2022)

1.Aktivní účast na semináři (80% účast) 

2.Absolvování 100 % praxe  

3.Prezentace FMŠ na 2. a 3. setkání 

4.Individuální úkoly k praxi:a)Odborná esej „Moje kompetence pro práci učitele/učitelky mateřské školy“ 

                                        b)Charakteristika dítěte předškolního věku a jeho hry (non/verbálně) – prezentace v kurzu (součást pedagogického portfolia) 

                                        c)Zpracování 1 anketní otázky pro pedagogy, děti a rodiče (skupinový úkol):  realizovat anketu u 8-16 osob (podle velikosti skupiny), anketu vyhodnotit

- odevzdání do Moodle do 2. 12. 2020 (otázky+zpracování odpovědí do textu)

5.  Založení pedagogického (profesního) portfolia

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (11.09.2022)

Odkaz na kurz v Moodle je:  https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5042.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html