Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (23.01.2020)
Integrovaný předmět seznámí studenty s pojetím čtenářské pregramotnosti v širším kontextu, a to jak v oblasti rozvoje komunikačních a jazykových dovedností, dovedností předcházejících čtení a psaní, tak v oblasti dětské literatury.
Studenti se seznámí s jednotlivými stadii vývoje jazykové kompetence u dítěte předškolního věku a osvojí si praktické dovednosti, jak tuto kompetenci rozvíjet. Na elementární úrovni se seznámí se základy teorie komunikace a dokáží je aplikovat ve své budoucí praxi při rozvoji komunikačních dovedností předškolního dítěte. Studenti si uvědomí důležitost kultivovaného a funkčního jazykového projevu jako nezbytného předpokladu pro naplnění odborného profilu učitele/učitelky mateřské školy jako řečového vzoru.
Předmět u studentů dále rozvíjí interpretační schopnosti literární díla, orientuje je na současném knižním trhu, charakterizuje kvalitní literaturu a časopisy pro děti předškolního věku s důrazem na rozvoj rozvoji čtenářských strategií vedoucích k hlubšímu porozumění textu a rozvoji myšlení, motivaci k četbě a sdílení prožitků z přečteného. U studentů je pěstováno vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Semináře jsou realizovány prostřednictvím konstruktivistických metod výuky.
Témata:
1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace.
2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické).
3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku.
4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů.
5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním.
6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku.
7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku.
8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu.
9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči
10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí.
11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí.
12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.08.2021)
Cílem předmětu je získání teoretickcýh i praktických znalostí a dovedností v oblasti rozvoji řeči, komunikace a čtenářské pregramotnosti. Studenti dokážou vysvětlit pojetí čtenářské pregramotnost v širším kontextu, včetně komunikačních a jazykových dovedností. Dokážou se orientovat v nabídce kvalitní dětské literatury a interpretovat literární dílo. Na základě znalostí z teorie komunikace dokážou rozvíjet komunikační dovednosti u dětí.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (14.04.2021)
Studium doporučené odborné literatury k oblasti jazyka a komunikace, čtenářské pregramotnosti; čtení knih pro děti předškolního věku - orientace na současném knižním trhu, orientace v základních tématech, volba kvalitní dětské knihy, celková charakteristika literárního díla.
Vyčíslení studijní zátěže: 48h přímá výuka, 24h příprava na výuku, 30h samostudium literatury, 10h práce se studijními materiály, 15h plnění průběžných úkolů, 15h seminární práce, 7h příprava na zápočet. Celkem 149h.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (24.08.2021)
BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1990-0.
KROPÁČKOVÁ, Jana, WILDOVÁ, Radka, KUCHARSKÁ, Anna. Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Praha: Pedagogická orientace, roč. 24, č. 4, s. 488–509.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Jak si děti osvojují příběhy. In: Český jazyk a literatura. Praha: Fraus, 1950-, 59(2), s. 97-99. ISSN 0009-0786. MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
OPRAVILOVÁ, Eva. Kniha jako prostředek výchovy. Praha: Univerzita Karlova, 1984.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.
SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018.
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
přednášky, diskuse, práce s literárními texty, skupinové práce, videoukázky z praxe.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
Témata: 1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost, rozvoj jazyka a komunikace. 2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické, textové, stylizační a pragmatické). 3) Základy teorie komunikace s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku. 4) Základy rétoriky s přihlédnutím k potřebám dětí předškolního věku, rozvoj kultivovaného projevu; učitel MŠ jako řečový vzor: upevnění jazykových dovedností studentů. 5) RWCT, konstruktivistické metody výuky, EUR, čtenářské kostky, výchova k literatuře a výchova literaturou, interaktivní čtení, čtení s porozuměním. 6) Literární druhy a žánry, charakteristika literárního díla – v kontextu literatury pro děti předškolního věku; potřeba pohádek v dětském věku. 7) Mediální výchova, interaktivní knihy, časopisy pro děti předškolního věku. 8) Kritéria pro výběr kvalitního literárního textu – současná kvalitní nakladatelství knih pro děti, ocenění za dětskou literaturu. 9) Kampaně podporující dětské čtenářství, spolupráce s rodiči 10) Čtenářské strategie s důrazem na strategie předvídání, vizualizaci a hledání souvislostí. 11) Psaní – vývoj pojetí písma u dětí. 12) Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě splnění všech dílčích průběžných úkolů v prostředí Moodle.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8695 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).