SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of digital education in pre-primary education - OPB03I613C
Title: Didaktika digitální výchovy v preprimárním vzdělávání
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (09.01.2020)
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli významu digitální výchovy v preprimárním vzdělávání. Předmět se zaměří na vymezení konceptu digitální výchova, zejména pak pojmů informatické myšlení a digitální gramotnost, a jejich významu v předškolním vzdělávání. Studenti se seznámí s vybranými metodickými přístupy k rozvoji informatického myšlení a digitální gramotnosti dětí, předškolního věku, vyzkouší si práci s vybranými počítačovými aplikacemi, robotickými soupravami a programovatelnými hračkami včetně učebních aktivit bez použití technologií. Velká pozornost bude věnována dopadu používání digitálních technologií na vývoj a učení dětí předškolního věku. Řada otázek se bude řešit v kontextu s didaktickými přístupy k rozvoji logického a algoritmického myšlení, k utváření čtenářské a matematické gramotnosti dětí předškolního věku. Inspirací pro metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení dětí budou práce a ideje S. Paperta (USA), I. Kalaše (SK), M. Resnicka (USA), G. Futscheka (AU), M. Tomscányiové (SK), A. Semenova (RU) a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Témata: 1) Základní pojmy (digitální výchova v předškolním vzdělávání: digitální gramotnost + informatické myšlení). 2) Digitální výchova v kurikulu pro MŠ (v ČR a zahraničí). 3) Ukázky aktivit pro MŠ bez počítačů. 4) Ukázky počítačových aplikací pro práci s předškoláky. Ukázky aktivit s robotickými hračkami pro předškoláky. 5) Ukázky aktivit s robotickými stavebnicemi pro předškoláky. 6) Propojení digitální výchovy s matematickou a čtenářskou gramotností a výtvarnou výchovou. 7) Digitální technologie a děti předškolního věku: Rizika, problémy.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (09.01.2020)

CARR, N. Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha: Dauphin, 2017.

Creative Computing in SCRATCH. Dostupné na: http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf

CHAUDRON S., DI GIOIA R., GEMO M. Young children (0-8) and digital technology, a qualitative study across Europe. EC, Brussles, 2018.

KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf

KALAŠ, I. a spol. Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013.

MANĚNOVÁ, M., PEKÁRKOVÁ, S. Rozvoj informatického myšlení s využitím robotických hraček v MŠ a na 1. stupni ZŠ. 2019, Imysleni.cz

MŠMT. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Praha: MŠMT: 2014. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf

PAPERT, S. Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.

SPITZER, M.  Digitální demence. Host, 2014.

VORDERMAN, C. Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015.

Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (06.11.2023)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8684

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html