SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Presenting Artworks in Nursery Schools - OPB01V1G7B
Title: Prezentace tvorby v MŠ – S
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. ak. mal. Ivan Špirk
Is interchangeable with: OKB01V1G7B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)
The course focuses on the issues of teacher ‘s communication with parents, preschool management, but also the public and children themselves, about the process and product of children's art work. It helps students appreciate the importance of parents and other people's interest in the process and product of children's art work. It introduces students to the principles of presentation of work in traditional and new media, discusses media and forms of presentation. Thematic plan: • Introduction of questions related to the presentation of children’s artwork • Chosen principles of professional artwork presentation – examples • Relationship between children’s work and an adult’s work • A functional vocabulary of the teacher in relation to the presentation of children’s artwork • Visual communication in pre-school • Basic typographic principles • Basic principles of work with colored area • The physical vs. virtual presentation of children’s work • Notice board – tool of presentation and evaluation • Portfolio – tool of presentation and evaluation • Presentation of work in non-traditional art media • Conference and professional platforms of the presentation
Literature - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Berger, J. (2016). Způsoby vidění. Labyrint.

Bourriaud, N. (2004). Postprodukce. Praha, Tranzit. ISBN 80-903452-0-4

Havel, I. M. (2003). Didasko-učím. KANT.

Novotná, M. (2019). Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, 59(3–4), 22–37.

Novotná, M., Fremlová, V.  (2021). Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Výtvarná výchova, 61(1-2), 6-29.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)

Požadavky splnění zápočtu:

Zápočet bude udělen na základě průběžného plnění úkolů a zejména závěrečné prezentace vytvořeného portfolia/ koncepce výstavy.

Syllabus - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)
  1. Úvod, organizace kurzu, představení vyučující. Diskurzivní pojetí VV.
  2. Návštěva výstavy, studium její koncepce.
  3. Plánování výtvarných činností v návaznosti na zkušenosti z výstavy; diskuse; výběr dvou úkolů.
  4. Tvorba + dokumentace tvorby.
  5. Tvorba + dokumentace tvorby.
  6. Samostatná příprava portfolia/výstavy, digitální nástroje.
  7. Samostatná příprava portfolia/výstavy, konzultace.
  8. Závěrečná prezentace, reflexe.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html