SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Culture in Nursery Schools - OPB01V1F7B
Title: Výtvarná kultura v MŠ – S
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. ak. mal. Ivan Špirk
Is interchangeable with: OKB01V1F7B
Annotation -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)
The course introduces students to the area of contemporary visual art designed for children. With regard to the current forms of visual communication and the development of its media, it clarifies the importance of developing visual literacy. It equips students with criteria for assessing the quality of work designed for children, develops the ability to think and argue about the aesthetic aspects of civilian life and transform these contents into fine art in kindergarten.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

BUCKINGHAM, D.: The material child: growing up in consumer culture. Cambridge, Polity, 2011. ISBN 9780745647715.

MCQUAIL, D,: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2009. ISBN: 978-80-7367-574-5.

FRONEK, J.: Artěl. Arbor Vitae, Praha, 2009. ISBN: 78-80-87164-12-9.

FULKOVÁ, M. Když se řekne… vizuální gramotnost. In: Výtvarná výchova, 2002, roč. 42, č. 4, s. 12–14.
ISSN 1210-369.

OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Dizertační práce. Vedoucí doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. 2015.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

Všichni studenti si založí a vedou "předmětové portfolio" vlastních postřehů, komentářů a obrazových ukázek k jednotlivým probíraným tématům. 

Zvolí si své hlavní téma a k němu rozpracují textovou studii v rozsahu cca 5-10 stran. Studie bude podkladem k odborné rozpravě v rámci zkoušky. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (02.02.2022)

1. - 3. Rozvoj vizuální gramotnosti a kritického myšlení v MŠ; vnímání, interpretace, hodnocení

4. - 5. Obraz a text.: knižní tvorba pro děti

6. Filmová tvorba pro děti

7. Reklama – mezi informací a manipulací

8.- 9. Design určený pro děti

10. - 12. Prezentace výsledků studentských rešerší

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

Prezentace  a obhajoba předmětového portfolia; odborná debata 

Je vyžadován poznámkový aparát, uvedení citací a použité literatury. 

 

V případě omezení či zrušení prezenční výuky na KVV bude výuka probíhat distanční formou prostřednictvím aplikace MS Teams (viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ )

Podmínky plnění předmětu zůstanou stejné jako je zmíněno výše. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html