SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education II - OPB01V193B
Title: Didaktika VV II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01V162B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01V193B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.04.2019)
The course focuses on planning in Art Education, on series and projects. It discusses the interdisciplinary potential of Art Education in kindergarten and shows how to preserve visual content in integrated units. Students acquire skills with regard to the specifics of preschool age to plan thematic and methodological units with understanding for their logic and contribution to practice. Thematic plan: • General contributions of Art education and long-term goals • The ontext of nurture and education • Curriculum documents and its vocabulary • Thematic, methodical series and projects • Integration of nurture into pre-school education – parameters of good practice I • Integration of nurture into pre-school education – parameters of good practice II • Work with suitable sources of inspiration • Gallery and museum education as a starting point of planning in Art Education • Evaluation and pedagogic diagnostics • Etudes and exploration in pre-school • Risk factors in the development of children’s art expression • Summary of main theses
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2. Praha:

PedF UK a UPM 2013. ISBN 978-80-7290-700-7 (PedF); 978-80-7101-127-09 (UPM)

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.

KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN

1210-3691

UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3

80-7083-660-1

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7

SLAVÍKOVÁ V.; SLAVÍK J., HAZUKOVÁ H.: Výtvarné čarování. Praha: UK - Pedagogická fakulta 2001

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického

výzkumu. Brno: Paido, 2004.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Examination

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)

· Obecné přínosy Výtvarné výchovy a dlouhodobé cíle

· Výchovný a výukový kontext

· Kurikulární dokumenty a jejich slovník

· Tematické, metodické řady a projekty

· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe I

· Integrace výchov v předškolním vzdělávání – parametry dobré praxe II

· Práce s vhodnými inspiračními zdroji

· Galerijní a muzejní edukace jako východisko plánování ve Výtvarné výchově

· Hodnocení a pedagogická diagnostika

· Etudy a explorace v MŠ

· Rizikové faktory ve vývoji dětského výtvarného projevu

· Shrnutí hlavních tezí

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html