Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.04.2019)
The course introduces students to thinking about traditional discipline issues in the visual image means spatial and spatiotemporal media, followed by a course on the basics of art culture. Through practical activities, it teaches understanding of traditional issues solved in the history and present of art and design. Students will get an idea of the limits and potentials of working with selected spatial and spatiotemporal media and about their use in pre-school education. The course includes the creation of elementary experience with the process of creation and elementary experience with the evaluation of its process and product.
Thematic plan:
• Introduction to the discipline
• Spatial shape and its surroundings, public, and architectural space
• Relation of spatial shape-matter-surface
• Design – the relation of shape and purpose
• Design – imitation and authenticity
• Positive and negative, construction and deconstruction of spatial shape
• Possibilities of spatial media in pre-school – plastic approach
• Possibilities of spatial media in pre-school – constructional approach
• Possibilities of spatial media in pre-school – object and instalation
• Possibilities of spatial media in pre-school – spatio-temporal media
• Basics of thinking in the material – exploration I
• Basics of thinking in the material – exploration II
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.04.2019)
Kurz seznamuje studenty s myšlením o tradičních oborových otázkách ve vizuálně obrazových prostředcích prostorových a časoprostorových médií, navazuje tím na kurz Základy výtvarné kultury. Skrze praktické činnosti učí porozumění tradičním otázkám řešeným v historii i současnosti umění a designu. Studenti v něm získají představu o limitech a potenciálech práce s vybranými prostorovými a časoprostorovými médii a o možnostech jejich použití v předškolní výchově a vzdělávání. Součástí kurzu je vytvoření elementární zkušenosti s procesem tvorby a elementární zkušenosti s hodnocením jejího procesu a produktu.
Tématický plán:
• Úvod do disciplíny
• Prostorový tvar a jeho prostředí, veřejný a architektonický prostor
• Vztah prostorového tvaru – hmoty – povrchu
• Design – vztah tvaru a účelu
• Design – imitace a autenticita
• Pozitiv a negativ, konstrukce a dekonstrukce prostorového tvaru
• Možnosti prostorových médií v MŠ – plastický přístup
• Možnosti prostorových médií v MŠ – konstrukční přístup
• Možnosti prostorových médií v MŠ – objekt a instalace
• Možnosti prostorových médií v MŠ – časoprostorová média
• Základy myšlení v materiálu – explorace I
• Základy myšlení v materiálu – explorace II
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
FIELL, Ch&P.: Design of the 20th Century, Taschen Koln 1999, ISBN 3-8228-5873-0.
PASTÝŘÍKOVÁ, L. (Ed.): Nová citlivost, České sochařství 60. - 80. let 20. Století. Praha, Národní galerie v Praze, 2010.
ISBN: 978-80-7035-442-1.
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon, Praha, 1981.
MORGANOVÁ, P. - Akční umění, Votobia, Praha 1999.
ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. Praha 1992.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
BUDÍNSKÁ, Hana: Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha: IPOS-
ARTAMA, 2010.
PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004.
SCHLEMMER, O. (1922-3): Diary Extracts. In Charles Harrison, Paul Wood (Ed.) (2003): Art in Theory. Oxford, UK,
Blackwell Publishing, s. 304-306.
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)
FIELL, Ch&P.: Design of the 20th Century, Taschen Koln 1999, ISBN 3-8228-5873-0.
PASTÝŘÍKOVÁ, L. (Ed.): Nová citlivost, České sochařství 60. - 80. let 20. Století. Praha, Národní galerie v Praze, 2010.
ISBN: 978-80-7035-442-1.
LAMAČ, M.: Myšlenky moderních sochařů. Odeon, Praha, 1981.
MORGANOVÁ, P. - Akční umění, Votobia, Praha 1999.
ZHOŘ, I.: Hledání tvaru. Praha 1992.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
BUDÍNSKÁ, Hana: Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha: IPOS-
ARTAMA, 2010.
PRECLÍK, V.: Paměť sochařského portrétu. Academia, Praha 2004.
SCHLEMMER, O. (1922-3): Diary Extracts. In Charles Harrison, Paul Wood (Ed.) (2003): Art in Theory. Oxford, UK,
Blackwell Publishing, s. 304-306.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
Examination (KZ)
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)
Obhajoba portfolia, včetně obhájení souvislosti jeho oborových kontextů. Portfolio se bude skládat z textové části:
poznámek z výuky, dále z obrazové části: fotodokumentace a reprodukcí artefaktů z oblasti umění a designu.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (30.04.2019)
Úvod do disciplíny
· Prostorový tvar a jeho prostředí, veřejný a architektonický prostor
· Vztah prostorového tvaru – hmoty – povrchu
· Design – vztah tvaru a účelu
· Design – imitace a autenticita
· Pozitiv a negativ, konstrukce a dekonstrukce prostorového tvaru
· Možnosti prostorových médií v MŠ – plastický přístup
· Možnosti prostorových médií v MŠ – konstrukční přístup
· Možnosti prostorových médií v MŠ – objekt a instalace
· Možnosti prostorových médií v MŠ – časoprostorová média