SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fundamentals of information literacy for pre-school education I - OPB01I1H9C
Title: Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání II
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01I1H9C
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
The subject is based on the predominantly theoretic content of the subject of information literacy for pre-school education I. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to develop digital literacy of nursery school students and, on the basis of theoretical knowledge, to apply the appropriate technical means to pre-school education. At the same time, the course creates space for specific examples of the inclusion of technical means in teaching, supports creative thinking of students and develops their algorithmic thinking with the aim of equipping them with relevant competencies for information and technological development of children in kindergarten. The content of the course is practical introduction to specific types of interactive technical means and relevant software support. Students are encouraged to use their own technical equipment, create relevant digital materials, evaluate available digital materials and consequently to the subsequent application in didactic techniques in kindergarten.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.09.2020)

Vzhledem k současné situaci bude první sektání probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Následně je však nutné, aby probíhala prezenční výuka v takovém rozsahu, v jakém to jen bude možné, vzhledem k tomu, že studentky a studenti budou pracovat se specifickými zařízeními a softwarem.

Literature -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
  • DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
  • KLEMENT, M. Metody realizace a hodnocení interaktivní výuky. Olomouc. 2011.
  • LEPIL, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc. 2010. ISBN 978-80- 244-2489- 7
  • PIKNER, M. Využití stavebnice Lego při výuce. Zlín: UTB, 2008.

Additional materials are provided through the Moodle course.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)

fulfilling the tasks given by the moodle course, ie mainly creating didactic materials for working with interactive devices and robotic toys presented in the classroom

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html