SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Preschool Music Education III - OPB01H1C9B
Title: Didaktika předškolní HV III - S
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Is interchangeable with: OKB01H1C9B
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je shrnout vzdělávání v hudebněvýchovných předmětech z praktického a teoretického didaktického hlediska. Jádrem předmětu je didaktika pěveckých, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností s praktickými ukázkami, ve vazbách na RVP PV a v kontextu organizování vzdělávání v mateřských školách. Důraz je položen na výuku nových písní s přihlédnutím ke znalostem z praktické harmonie a dosavadního průběhu studia. Studenti získají potřebné znalosti a dovednosti, které se odrazí v písemném seminárním úkolu: hudební progresivní řadě pedagogických příprav. Zde prokáží schopnost plánovat a vést hudební činnosti v jejich integraci i v integraci s dalšími estetickými výchovami. Prokáží pedagogickou tvořivost, vědomosti o hudebně psychologických aspektech hudební výchovy dětí v předškolním věku a jejich využití v hudebně didaktické praxi.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (11.10.2022)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně na základě výjimky pro umělecké činnosti do 15 osob, a to s oporou o dostupné videozáznamy. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s oporou Zoom.
Moodle kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12441

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (15.09.2019)

KODEJŠKA, M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: PedF UK, 2002. ISBN:80-7290-080-3.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN, 1986.

VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola – ČOS, 2002.

VEREB, J., VISKUPOVÁ, B., KODEJŠKA, M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, ISBN 80-901678-4-5.

SEDLÁK, F.-VÁŃOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha:Karolinum, 2013. ISBN: ISBN 978-80-246-2060-2.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ,1999.  ISBN 80-902662-0-7.

VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: SPN, 1987.

KMENTOVÁ, M. Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí. In Teorie a praxe hudební výchovy III. Praha: UK v Praze- PedF, 2013. ISBN 978-80-7290-724-3.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK      

v Praze – Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.

HERDEN, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8.

JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. Panton, 1985.

ZENKL, L. ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1990.ISBN 80-7058-174-3.

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu . Banská Bystrica: FHV  UMB, 2015.ISSN1335- 1605.      

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (10.09.2021)

Studenti si osvojí 10 autorských dětských písní, předvedou je s vlastním klavírním doprovodem. (Obsahově se nepřekrývá s absolvovanými předměty Hra na klavír, může se překrývat s odevzdávanými písemnými výstupy).

Studenti předloží písemně

- přípravu výukové jednotky (40 minut s menší skupinou dětí - hudební kroužek),

- progresivní řadu hudebních činností v rámci týdenního třídního telatického plánu (libovolné téma, hudební složka je podrobněji a terminologicky správně popsána),

- progresivní řadu hudebních činností v rámci 2-3týdenního integrovaného bloku (libovolné téma, hudební složka je podrobněji a terminologicky správně popsána).

Při zkoušce prokáží schopnost vést (zpívat, hrát, taktovat, tleskat, tančit...) jakoukoliv činnost zařazenou do vlastních písemných výstupů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html