SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
National Education System and Educational Policy development since 1989 - OOK02333V2
Title: Vývoj školství a vzdělávací politiky v ČR po roce 1989
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. David Greger, Ph.D.
Class: Předměty kombinovaného stuida
Volitelné předměty pro KS
Annotation - Czech
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2010)
U příležitosti 20. výročí Sametové revoluce dochází k hodnocení vývoje české společnosti a jejich dílčích aspektů. Cílem tohoto kurzu je kriticky zhodnotit vývoj školství od roku 1989 do současnosti. Ukážeme si některé realizované podstatné změny ve školství, přičemž mnohé z nich nebyly plánovány a řízeny, zatímco jiné reformy, byť plánované, vedly nanejvýš ke změně rétoriky, nikoliv však ke skutečné proměně vzdělávání. Studenti tak budou mít možnost seznámit se stále aktuálními otázkami vzdělávání (Máme plošně testovat žáky na českých školách?, Zhoršují se výsledky českých žáků?, aj.), konkrétními dokumenty vzdělávací politiky a programy rozvoje školství (Kvalita a odpovědnost, Zelené kniha, Bílá kniha, aj.) i s analýzou současného stavu českého školství.
Literature - Czech
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2010)

BÎRZEA, C. Reformní proces ve školství transformujících se zemí střední a východní Evropy. In: Reformy školství ve střední a východní Evropě. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1999.

ČERYCH, L.; KOTÁSEK, J.; KOVAŘOVIC, J.; ŠVECOVÁ, J. The Education Reform Process in the Czech Republic. In Strategies for Educational Reform: From Concept to realisation. Strassbourg : Council of Europe Publishing, 2000.

KOTÁSEK, J. Vzdělávací politika a rozvoj školství v České republice po roce 1989 - 1. Časť a 2. Časť. Technológia vzdelávania, 2005, č. 3, 7-11.

KOTÁSEK, J.; GREGER, D.; PROCHÁZKOVÁ, I. Demand for Schooling in the Czech Republic (Country Report for OECD) [On-line]. Paris: OECD, 2004 Available: .

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001.

POLYZOI, E.; FULLAN, M.; ANCHAN, J.P. (Eds.) Change Forces in Post-Communist Eastern Europe: Education in transition. London: RoutledgeFalmer, 2003.

STRAKOVÁ, J.; GREGER, D.; KALOUS, J.; KOŠŤÁLOVÁ, H.; POLECHOVÁ, P.; SIMONOVÁ, J.; ŠTEFFL, O.; VESELÝ, A. Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha: MŠMT, 2009. dostupné online: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/AV_evaluace_BK.pdf

WALTEROVÁ, E.; GREGER, D. (Guest editors). The Transformation of Educational Systems in the Visegrad Countries - Thematic issue Orbis scholae, 2007, Vol. 1, No. 2, p. 173. ISSN 1802-4637. dostupné online: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007_02.pdf

Syllabus - Czech
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2010)

1. Teorie transformace a tranzice společnosti aplikované na sféru vzdělávání (fáze a dimenze transformace a proměn vzdělávání od roku 1989 do současnosti). Srovnání s vývojem společnosti a vzdělávání v dalších post-socialistických zemích.

2. Dokumenty vzdělávací politiky a různé koncepční dokumenty, plány reforem školství od roku 1989 do současnosti (koncepční dokumenty do roku 2001, Bílá kniha a Zelená kniha, analýza naplňování cílů Bílé knihy).

3. Strukturální proměny vzdělávání - nové instituce (vyšší odborné školy, lycea, víceletá gymnázia) a kvantitativní vývoj podílu žáků v různých typech studia (podíl žáků v různých typech studia. Strukturální problémy a otevřenost přístupu na VŠ. Demografický vývoj populace a jeho dopad na vzdělávání a strukturu školského systému.

4. Vývoj v oblasti monitorování a hodnocení výsledků vzdělávání - testování žáků na základních školách a diskuse o jejich zavedení, státní maturity, autoevaluace škol a role školní inspekce.

5. Výsledky vzdělávání žáků v ČR. Jaké jsou trendy ve vzdělanosti žáků v ČR? Výsledky mezinárodních výzkumů (PISA, TIMSS, CivEd), ale také domácích šetření (např. SCIO - Sonda maturant po 10 letech). Veřejné diskuse ohledně poklesu vzdělanosti národa (např. výzva "Všem jejichž hlas je slyšet") a zjištění výzkumů v této oblasti.

6. Vývoj obsahů a cílů vzdělávání (kurikulum): školní osnovy a Rámcové vzdělávací programy, nástup klíčových kompetencí, srovnání s vývojem v Evropě.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html