SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education for sustainable development - ONUZ02034
Title: Výchova k udržitelnému rozvoji
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2010)
Terminology, sustainable development, homeostasis, environment, etc.
Aim of the course - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2010)

Cílem předmětu je poskytnout základní informace o udržitelném rozvoji, jeho pilířích (environmentální, ekonomický, sociální, kulturní) a o tom, jak lze či je třeba znalosti aplikvoat do škol (výchova k udržitelnému rozvoji). Seznamovat studenty také s novinkami z oboru.

Literature - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.12.2011)

Literutura základní


Kolářová: Udržitelný rozvoj - hledání cest, které nekončí.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Metodický portál, Články: "Důvody realizace výchovy k udržitelnému rozvoji" [online]. 07. 06. 2010.[cit.24. 09. 2010.]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW:

Jančaříková, Základy ekologie a problematiky životního prostředí - kapitola Zákaldy ekologie http://www.enviwiki.cz/wiki/Z%C3%A1klady_ekologie_a_problematiky_%C5%BEivotn%C3%ADho_prost%C5%99ed%C3%AD_pro_pedagogy/Z%C3%A1klady_ekologie

Scholleová, H. Co je ekologické nemůže být ekonomické? Praha : ALma mater. Dostupné na http://almamater.cuni.cz.


Literatura doporučená

BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004.

KELLER, J. Až na dno blahobytu. 1. vyd. Brno : Hnutí Duha, 1993. 127 s. ISBN 80-903085-7-0.

KLAUS, V. Modrá, nikoli zelená planeta : Co je ohroženo, klima nebo svoboda? 1. vyd. Praha : Dokořán, 2007. 168 s. ISBN 978-80-7363-152-9.

LIBROVÁ, H. Pestří a zelení : Kapitoly o dobrovolné skromnosti. 1. vyd. Brno : Veronica, Hnutí Duha, 1994. 124 s. ISBN 80-85368-18-8.

LIBROVÁ, H. Vlažní a váhaví : Kapitoly o ekologickém luxusu. 1. vyd. Brno : Doplněk, 2003. 320 s. ISBN 80-7239-149-6.

LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů. 1. vyd. Praha : Panorama Pyramida, 1990. 99 s. ISBN neuvedeno.

LOVELOCK, JE. Gaia - Nový pohled na život na zemi. 1. vyd. Prešov : ABIES, Tulčík, 1993. 240 s. Pozn.: Moderní vitalismus. ISBN 80-902635-6-9.

LOVELOCK JE. Gaia - Živoucí planeta. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0436-8.

LOVELOCK, JE. Ekologická katastrofa je nevyhnutelná, užívejte si života, pokud to ještě jde. [on-line]. Britské listy. 2008. ISBN 1213-1792. [cit. 20.8. 2008]. Dostupné na http://www.blisty.cz/art/39289.html

MÍCHAL, I. Ekologická stabilita. 2. rozš. vyd. Brno : Veronica, 1994. 276 s. ISBN 80-85368-22-6.

NÁTR, L. Rozvoj trvale neudržitelný. dotisk. 1. vyd. Praha : Karolinum - Univerzita Karlova v Praze, 2006. 104 s. ISBN: 80-246-0987-8.







Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Výuka probíhá interaktivní formou, studenti jsou zapojování do dění. Exkurze, výroba, diskuse... Není doporučeno předmět zapsat bez možnosti se ho účastnit. Pozdější příchody a dřívější odchody nejsou vhodné, narušují výuku.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2019)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Více informací k úkolům:

Úkoly budou sdělovány na výuce. Pro nepřítomné budou vypisovány na webových stránkách http://cevv-uk-pedf.blog.cz v okébnku předmětu. Práce k zápočtu musí být originální (tj. plagiáty nebudou uznány). /ukoly si student zaklíádá do porffolia, které nosí na vyučování a na závěrečný pohovor.

Syllabus - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2010)

Proč VUR, jak realizovat VUR, ekologická stopa a další nsátroje měření UR, udržitelná skromnost, homeostáze a rovnováha. Autoregulační schopnosti ekosystému i populací. Metodika VUR ve školách. Akční plán strategie VUR.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolů dle zadání + pohovor nad portfoliem s úkoly

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Více informací k úkolům:

Úkoly budou sdělovány na výuce. Pro nepřítomné budou vypisovány na webových stránkách http://cevv-uk-pedf.blog.cz v okébnku předmětu. Práce k zápočtu musí být originální (tj. plagiáty nebudou uznány). /ukoly si student zaklíádá do porffolia, které nosí na vyučování a na závěrečný pohovor.

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html