SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific Learning Disabilities in Lessons of Czech Language - ONPP13063
Title: Specifické poruchy učení
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Incompatibility : ONPP13065, ONPP13159, ONPP13201, ONPP13202
Interchangeability : ONPP13042
Is incompatible with: ONPP13201, ONPP13065, ONPP13159, ONPP13202
Is interchangeable with: OPNZ0Q118B
Annotation - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext té které poruchy, se specifiky problémů na 2. stupni ZŠ. Zmíněny budou důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění. Hlavní pozornost bude věnována jednotlivým poruchám učení v českém jazyce (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) - bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Hlavní pozornost bude věnována přístupům učitele v hodinách českého jazyka, cizích jazyků a v dalších předmětech, dále toleranci obtíží, hodnocení žáků s SPU a reedukačním metodám. Budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace - vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH.
Aim of the course - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Cílem kurzu je seznámit posluchače - studenty navazujícího magisterského studia učitelství pro ZŠ a SŠ s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce - od teoretických aspektů až k otázkám, které vstupují do zajištění vzdělávání žáků s těmito vývojovými obtížemi.

Literature - Czech
Last update: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.02.2014)

odborná literatura osová (ls 2014):

• Pedagogika, monotématické číslo "Počáteční gramotnost" 1-2 2012
• Hulme,Ch.  Snowling, M. Developmental Disorders of Language learning and cognition. Wiley-Blackwell 2009.

Odborná literatura základní
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, mimořádné číslo "Psychologické služby škole", Praha, PedF UK 1996.
MATĚJČEK, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany, H+H 1995.
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál 2002.
TRAIN, A.: Specifické poruchy chování u dětí. Praha, Portál 1997.
ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 2003.

Odborná literatura dílčích otázek
JUCOVIČOVÁ, D.- ŽÁČKOVÁ, H. - SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha : D + H, 2001.
KIRBIOVÁ, A.:Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky, 2000, Portál, Praha.
KUCHARSKÁ, A.: Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha, Dys 1995.
KUCHARSKÁ, A. (ED.): Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000. Praha, Portál 1997, 1998, 1999, 2000.
MERTIN, V.: Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995.
MICHALOVÁ, Z: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2001.
NOVÁK, J.: Dyskalkulie : specifické poruchy počítání. Litomyšl, Augusta 1997.
NOVÁK, J.: Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno, Psychodiagnostika 1997.
RIEFOVÁ, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha, Portál 1999.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha, Portál 2001.
(další odborná literatura - monografie a časopisecké články - bude k jednotlivým tématům doporučována na přednáškách)

Teaching methods - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Přednášky budou podpořeny prezentacemi. Pro studenty je zřízena studijní opora v Moodle, přístupový kód bude sdělen na první přednášce. Na každé setkání bude zde k dispozici záznam probíraného tématu, informace o literatuře a úkoly pro studenty.

Semináře - práce ve skupinách, samostatná práce studentů dle zadaných kritérií, prezentace vybraných zpracovaných seminárních prací (po skupinách a tématech).

Orientační průzkum v základních školách - dle možností studentů.

Studium odborných pramenů.

Requirements to the exam - Czech
Last update: MALKOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Docházka - max. 3 absence.
Studenti zpracují seminární práci dle zadaných kritérií - individuálně nebo skupinově.
Možná témata seminárních prací vybírají studenti v rámci prvních přednáškových setkání, po dohodě s vyučující mohou také  dohodnout  téma dle svého zájmu ( např. vhodné ve vztathu k absolventské práci). Např. :
1. Dopady specifických poruch učení do jednotlivých předmětů na 2. stupni (dle konkrétní aprobace studenta)
2. Přístupy k žákům s daným typem SPU - modifikace přístupů, metod, hodnocení.
3. Příprava individuálního vzdělávacího plánu pro žáky s SPU.
4. Terénní průzkum v ZŠ - systém péče o žáky s SPU na dané škole (na základě rozhovoru s výchovným poradcem, studiem dokumentace, výroční zprávy školy, webových stránek školy aj.)
5. Terénní průzkum v ZŠ - speciálně pedagogická péče v dané škole (rozhovor s pracovníky školního poradenského pracoviště, se školním speciálním pedagogem, případně psychologem)
6. Terénní průzkum v ZŠ - spolupráce školy a školských poradenských zařízení v oblasti SPU.
7. Terénní průzkum v ZŠ - kazuistika žáka s daným typem SPU, modifikace přístupů k němu v průběhu vzdělávání, intervence ve školním prostředí, IVP
8. Analýza výukových počítačových programů, programů pro kompenzaci specifických obtíží.
9. Překlad cizojazyčného textu k problematice SPU, se vzdělávacím obsahem (nikoli základní teoretické otázky, definice, vymezení SPU aj.)

Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory v prostředí Méédle, kde jsou také témata seminárních prací jsou uveřejňována a aktualizována pro příslušný semestr výuky.Rozsah seminární práce: min. 4 normo strany ( u skupinové práce 4 normostrany pro každého studenta) s bibliografickými odkazy a seznamem použité literatury.


Předmět je ukončen písemným testem znalostí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html