course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
This corse develops a pedagogical concept of reflective praktice in Art Education
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Kurs rozvíjí pedagogický koncept reflexivní praxe pro obor Výtvarná výchova
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
To develop reflective competence of Art education tracher as a basic trachet comprtencies. To integrate a variety different perspectives: Multicultural and gender perspectives in Art education. To work with curricula documents and to use them as a tool of reflection, to analyse learning situations.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Rozvíjet reflexivní kompetenci učitele Vv jako jednu ze základních učitelských kompetencí. Integrovat změny úhlu pohledu: multikulturní a genderová prespektiva ve VV.P
Pracovat s kurikulárními dokumenty RVP jako nástrojem reflexe vlastního modelu vyučování.
Umět analyzovat situace praxe.
Descriptors -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Reflective competence, curricular documents RVP, cultural education, discourses, Multicultural and transcultural approaches in Art Education.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Reflexivní kompetence, RVP, kulturní vzdělávání, multikulturní a transkulturní přístupy ve VV. vzdělávání.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
FULKOVÁ, M. (2008), Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha Jinočany: Nakladatelství H&H. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč, ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna.
FULKOVÁ, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 7. a 8. roč, ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-382-5.
SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815
ŠTECH, S. (1992) Škola stále nová. Praha: Nakladatelství Karolinum, UK. ISBN 80-7066-673-0
JANÍK, T. (2004) Význam Shulmanovy teroie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, roč. LIV, str. 241- 251.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
FULKOVÁ, M. (2008), Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha Jinočany: Nakladatelství H&H. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč, ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna.
FULKOVÁ, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 7. a 8. roč, ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna. ISBN 80-7168-382-5.
SLAVÍK, J., DYTRTOVÁ, K., FULKOVÁ, M. (2010) Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, roč. LX, 2010, str. 223-24. ISSN 0031-3815
ŠTECH, S. (1992) Škola stále nová. Praha: Nakladatelství Karolinum, UK. ISBN 80-7066-673-0
JANÍK, T. (2004) Význam Shulmanovy teroie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, roč. LIV, str. 241- 251.
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Pedagogical journals, personal reflective portfolio of learning situations and pedagogical interventions.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Vedení pedagogické dokumentace, reflexe pedagogických činností a ped. situací.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
This course will present as well as elicit a concept of Reflective practitioner, in realtionship to contemporary currents in humanities, art and cultural education abroad. Participants from KVV and school practitioners inquiry into discursive relations between educational and cultural institutions, and applies critical discursive analysis of prectice prortfolios and journals.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2012)
Kurs představuje koncept reflexivního praktika a vytváří vazby na teoretické kontexty myšlení v humanitních vědách, modely vyučování Vv a kulturní výchovy v zahraničí.
Zabývá se diskursivní vazbami mezi vzdělávacími a kulturními institucemi a uplatňuje přístupy kritické diskursivní analýzy portfolií z praxe.