SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of art education 2 - ON9321A15
Title: Didaktika VV 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNW1V111A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : ON9321A02
Is pre-requisite for: ON9321A30
Annotation -
Last update: KITZL8AP (21.02.2015)
Didactics VV 2 builds on the previous course (VV Didactics 1). The content of the course meets the requirements that will be imposed on students in the final state exam in didactics of art education. Methodology VV 2 builds on the experience of the listener from the first continuous practice and the results of the practice develops skills in planning, implementation, reflection, self-evaluation and alteration of teaching Vv. It focuses on the efficient use of framework educational programs in the planning and evaluation of teaching.
Aim of the course -
Last update: KITZL8AP (21.02.2015)

The aim of the course is to acquaint students with the theoretical notions and concepts in art education.
To prepare students for the planning, implementation, reflection, self-evaluation and alteration of teaching art education.
To prepare students for the effective use of RVP.
Provide students with a variety of methods, procedures for implementation (didactic series, projects, gallery animation)
and reflection (qualitative and quantitative methods of reflection, evaluation) teaching art education.

Literature -
Last update: KITZL8AP (20.02.2013)

BLÁHA,J.- ŠAMŠULA,P.: Průvodce výtvarným uměním III, Práce : Praha 1996

BLÁHA,J.- SLAVÍK,J.: Průvodce výtvarným uměním V, Práce : Praha 1997

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání, H+H, Praha 2008

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M.,: Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1999

FULKOVÁ, M.,NOVOTNÁ,M.,SLAVÍK,J.,SMOLÍK,J.,SMOLÍKOVÁ,K.: Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia, Fortuna, Praha 1997

FULKOVÁ M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace, UK Praha, 2012

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.

ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha 2000

ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.

ŠAMŠULA,P.- HIRSCHOVÁ,J.: Průvodce výtvarným uměním IV, Práce : Praha 1994

UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.

VANČÁT, J.: Tvorba vizuálního zobrazení, Karolinum, Praha 2000

Teaching methods - Czech
Last update: KITZL8AP (20.02.2013)

přednáška/seminář

Requirements to the exam - Czech
Last update: KITZL8AP (08.02.2013)

zápočet:

85% aktivní účast ve výuce,

návrh, realizace a reflexe výuky Vv (formou seminární práce)

zkouška:

test

obhajoba seminární práce

Syllabus -
Last update: KITZL8AP (21.02.2015)

The main theoretical trends and concepts in art education (art educqation theories and their background, influences other fields to art education)
Art in FEP and SEP (RVP use in lesson planning, creation of thematic programs, position in the SEP art education)
The basic teaching methods and their validation in practice (Did. Art education II builds on the continuous practice)
Construction and reconstruction of the curriculum in art education - handling content in art education, didactic content transformation, concept analysis.
Social and cultural context of the contents in the art educatrion.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html