SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics for Primary School Teaching II (a course for Social Science students) - ON9312402
Title: Didaktika oborová ZŠ II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Classification: Teaching > Civic Education
Annotation -
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2009)
The aim of the course is to get the students acquainted with basic methodological literature, with textbooks of citizenship and with teaching aids used in a citizenship classroom. It focuses on active work with current curricular documents and their use in lesson and course planning. Students learn actively about different teaching strategies which they try out and respond to. They also familiarise with effective teaching programmes implemented at lower-secondary schools and with preparation of pedagogical documentation. This course draws on the Methodology course no. I, and focuses deeper on the questions of methodology, on students? active work in seminars and on the preparation of the teaching practice.
Literature - Czech
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2008)
Candelosi, J.S.: Strategie řízení třídy, Portál, Praha 1994
Fischer,R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997
Hořejšová,D.: Didaktika občanské nauky a základů společenských věd, Naše vojsko, Praha 1994
Hrachovcová,M.a kol.: Občanská výchova pro 6.,7.,8.,9. ročník, Olomouc
Hrachovcová, M.: Metodická příručka k Občanské výchově pro 6., 7., 8., 9. roč, Olomouc
Jirásková,V.: Občan v demokratické společnosti
Kalhous, Z.: Základy školní didaktiky, Olomouc 1995
Kyriacu, Ch.: Klíčové dovednosti učitele, Portál, Praha 1996
Mojžíšek, L.: Vyučovací hodina, Praha 1978
Mojžíšek, L.: Vyučovací metody, Praha 1982
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál, Praha 1998
Petty,G.: Moderní vyučování, Portál, Praha 1996
Piaget, J.: Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997

Pike, G.: Globální výchova, Grada, Praha 1994 1992

Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků, Portál, Praha 1994

Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997

Smith, Ch. A.: Třída plná pohody, Portál, Praha 1994

Sokol, J., Jirásková, V., Miczienka, M.: Občanské minimum, Praha 2002
Solfronk, J.: Skupinové vyučování, skripta PedF UK, Praha 1992

Solfronk, J.: Organizační formy vyučování, PedF UK, Praha 1994

Valenta, J.: Občanská výchova pro 6., 7., 8., 9. ročník, Práce, Praha 1995 - 1998
Vzdělávací program Základní škola
Vzdělávací program Obecná škola
Vzdělávací program občanská škola
Rámcově vzdělávací program pro základní školství

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html