The aim of the course is to get the students acquainted with basic methodological literature, with textbooks of citizenship
and with teaching aids used in a citizenship classroom. It focuses on active work with current curricular documents and their
use in lesson and course planning. Students learn actively about different teaching strategies which they try out and
respond to. They also familiarise with effective teaching programmes implemented at lower-secondary schools and with
preparation of pedagogical documentation. This course draws on the Methodology course no. I, and focuses deeper on the
questions of methodology, on students? active work in seminars and on the preparation of the teaching practice.
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2008)
Koncepce didaktiky vychází z potřeby seznámit studenty se základní didaktickou literaturou, učebnicemi OV a učebními
pomůckami pro výuku OV, s platnými pedagogickými dokumenty a umožnit jim aktivně s nimi pracovat při vlastní přípravě a
praktické realizaci učebních plánů předmětu, tématických celků, hodin. Důležitou součástí kurzu je i aktivní seznamování
studentů s různými učebními metodami prostřednictvím vlastního prožitku a zpětné reflexe, seznámení s efektivními
programy výuky OV realizovanými na školách a příprava vlastní pedagogické dokumentace.
Literature - Czech
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2008)
Candelosi, J.S.: Strategie řízení třídy, Portál, Praha 1994
Fischer,R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997
Hořejšová,D.: Didaktika občanské nauky a základů společenských věd, Naše vojsko, Praha 1994
Hrachovcová,M.a kol.: Občanská výchova pro 6.,7.,8.,9. ročník, Olomouc
Hrachovcová, M.: Metodická příručka k Občanské výchově pro 6., 7., 8., 9. roč, Olomouc
Jirásková,V.: Občan v demokratické společnosti
Kalhous, Z.: Základy školní didaktiky, Olomouc 1995
Kyriacu, Ch.: Klíčové dovednosti učitele, Portál, Praha 1996
Mojžíšek, L.: Vyučovací hodina, Praha 1978
Mojžíšek, L.: Vyučovací metody, Praha 1982
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál, Praha 1998
Petty,G.: Moderní vyučování, Portál, Praha 1996
Piaget, J.: Psychologie dítěte, Portál, Praha 1997
Pike, G.: Globální výchova, Grada, Praha 1994 1992
Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků, Portál, Praha 1994
Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997
Smith, Ch. A.: Třída plná pohody, Portál, Praha 1994
Sokol, J., Jirásková, V., Miczienka, M.: Občanské minimum, Praha 2002
Solfronk, J.: Skupinové vyučování, skripta PedF UK, Praha 1992
Solfronk, J.: Organizační formy vyučování, PedF UK, Praha 1994
Valenta, J.: Občanská výchova pro 6., 7., 8., 9. ročník, Práce, Praha 1995 - 1998
Vzdělávací program Základní škola
Vzdělávací program Obecná škola
Vzdělávací program občanská škola
Rámcově vzdělávací program pro základní školství