Sociology of education, its development and main schools of thought. Orientation of research.
Macrosocial factors of education ? the social structure of society, the national and ethnical structure of society, political
system and economical factors. The development of society, modernisation (technological development, urbanisation,
changes of family) and socialisation.
Culture and socialisation.
The relationship between the social and the natural in the socialization process. Demographic factors of education. The
constitution of corporeality. Gender.
Organisational, institutional and group aspects of education. Microsociological aspects (family, peer groups).
School and class.
The place, role, function and profession of teacher and educator.
Studies, study routes. The democratization of the access to education.
University and higher-education students.
Socio-economical problems (poverty, unemployment, social gaps) of the youth, career prospects of graduates.
The formation of personality in the sociological perspective. Values, opinion formation, attitudes.
Life stages. Sociological perspective of childhood.
The youth. Generations.
Youth subcultures. The protest against the world of adults. National and ethnical conflicts (anti-Semitism, relationship
towards Romanies and towards foreigners).
Free time, the influence of media. The problems of violence in media.
Sociological perspective of school. The democratization of the access to education.
Sociological perspective of the teaching profession.
Social deviation of children and youth. Criminality, prostitution, alcoholism and drug addiction. Suicides. Threatened children.
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2008)
Předmět sociologie výchovy a vzdělávání, její vývoj, hlavní směry. Orientace výzkumu.
Makrosociální faktory výchovy a vzdělávání ? sociální struktura společnosti, národnostní a etnická skladba, politický
systém, ekonomické faktory. Vývoj společnosti, modernizace (technologický vývoj, urbanizace, změny v rodině) a
socializace.
Kultura a socializace.
Vztah společenského a přírodního v socializačním procesu. Demografické faktory výchovy a vzdělávání. Formování
tělesnosti. Gender.
Organizační, institucionální a skupinové aspekty výchovy a vzdělávání. Mikrosociologické aspekty (rodina, vrstevnické
skupiny).
Škola a školní třída.
Postavení, role, funkce a profese vychovatele a učitele.
Studium, studijní dráhy. Demokratizace přístupu ke vzdělání.
Studenti vysokých škol.
Sociálně ekonomická problémovost (chudoba, nezaměstnanost, příkré sociální rozdíly) mladých, uplatnění a perspektivy
absolventů.
Formování osobnosti v sociologickém pohledu. Hodnotové orientace, formování názorů, mínění a postojů.
Etapy života. Sociologické přístupy k dětství.
Mládí a mládež. Generace.
Mládežnické subkultury. Protest proti světu dospělých. Národnostní a etnické konflikty (antisemitismus, vztah k Romům,
postoj k cizincům).
Volný čas, vliv médií. Problém násilí v médiích.
Sociologické pojetí školy. Demokratizace přístupu ke vzdělání.
Učitelské povolání v pohledu sociologie.
Sociální deviace dětí a mládeže. Kriminalita, prostituce, alkoholismus a nealkoholové toxikomanie; sebevražednost.
Ohrožené děti
Literature - Czech
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2008)
Alan, J.: Etapy života očima sociologie, Panorama, Praha 1989
Galla, K.: Úvod do sociologie výchovy. Její vznik, vývoj a problematika. SPN, Praha 1967.
Galla, K. a kol.: Sociologie výchovy, její vývoj a problémy. SPN, Praha 1986.
Hájek, F.: Kapitoly ze sociologie výchovy. SPN, Praha 1975.
Havlík, R., Halászová, V., Prokop, J.: Kapitoly ze sociologie výchovy, UK PedF 1996
Havlík, R. (ed.): Učitelské povolání z pohledu sociálních věd, UK PedF, Praha 1998
Havlík, R. - Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy, Praha, Portál 2002
Illich, I.: Odškolnění společnosti. (poleický spis)., SLON, Praha 2001