SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Counseling Interschip (specialized) - ON913030
Title: Stáž poradenská (specializovaná)
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: both
E-Credits: 8
Hours per week, examination: 0/0, C [HS]
Extent per academic year: 162 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Ludmila Lipská, Ph.D.
Aim of the course - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Specializované poradenské stáže navazují na Stáž poradenskou encyklopedickou. Stáž bude korespondovat se zvolenou specializací studenta (volba studijního zaměření formou povinně volitelných předmětů). Volí si je tedy studenti, kteří se chtějí profilovat na poradenství.

Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe. Studenti budou seznamováni s prostředím poradenských zařízení, s etikou psychologické práce a s jednotlivými oblastmi poradenského působení daného pracoviště (diagnostika, screening, intervence). Kromě náslechů a hospitací se budou též pod vedením odborníků zapojovat v rámci konkrétních možností do praktické poradenské činnosti, a to jak v poradenských zařízeních státních (v resortu školství, v resortu práce a sociálních věcí), tak v neziskovém sektoru (nadace, občanská sdružení aj.).

K zápočtu si připravují portfolio z praxí, s evaluací školitele dle pokynů garanta reflektované poradenské stáže (Mgr. Májová nebo jiný pověřený garant).

Literature - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

ODBORNÁ LITERATURA ZÁKLADNÍ

HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003.

HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.

MATĚJČEK, Z.; DYTRYCH, Z. Jak a proč nás trápí děti. Praha: Grada, 1998.

ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.

SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.

ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: SPN, 1980.

VÁGNEROVÁ, M.; HADJ MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.

VOJTÍK, V.; MACHOVÁ, J.; BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.

Odborná literatura rozšiřující

ČERNÁ, M. Rozvod, otcové a děti. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.

ERB Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha: Amulet, 2000.

HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada, 2001.

KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.

KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001.

KUCHARSKÁ, A.; ŠVANCAROVÁ, D. Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha: Scientia, 2003.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999.

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.

RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999.

SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.

TŘESOHLAVÁ, Z.; ČERNÁ, M.; KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990.

Syllabus - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Při realizací stáží je nutné, aby student navštívil alespoň tři stanovená pracoviště. Kredity jsou děleny podle časové dotace v jednotlivých typech zařízení (1 kredit představuje 20 hodin přímé výuky, 7 hodin nepřímé). Student získává celkem 8 kreditů, přitom minimum hodin strávených na jednom pracovišti je 20 (plus 7 hodin za nepřímé činnosti).

Kredity mohou být získány za stáže v těchto typech zařízení: pedagogicko-psychologická poradna, školní poradenské pracoviště, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče a další etopedická zařízení, kde pracuje psycholog (diagnostický ústav, výchovný ústav, dětský domov), Informační a poradenské středisko při Úřadech práce, poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy. Je možné navštívit také občanská sdružení, nadace, obecně prospěšné společnosti, kde je zaměstnáván psycholog (nebo je psycholog např. supervizorem tohoto pracoviště ? v tomto případě se stáž realizuje u tohoto supervizora) ? mají většinou zaměření na oblast práce s problémovou mládeží (drogy, adiktologie, Prevcentrum), postiženými (např. dyscentrum, EPI), sociokulturně znevýhodněnou populací (SIM) aj.

1. Stáže v pedagogicko-psychologické poradně

Vzhledem k tomu, že encyklopedická stáž probíhala ve dvou pedagogicko-psychologických poradnách, může student stážovat již pouze v 1 poradně, další 2 pracoviště by měla být jiného charakteru. Je to proto, aby se zorientoval i v jiných oblastech poradenské praxe.

Náplní stáže mohou být i nadstandardní činnosti poradny (viz vyhláška č. 72, nadstandardní činnosti; v encyklopedické stáži byla pozornost zaměřena na činnosti standardní) a činnosti poradny, jdoucí do ?hloubky? některé z možných aktivit (např. skupinové aktivity pro klienty, arteterapie, jiné terapeutické aktivity, specializovaná diagnostika aj.)

Pedagogicko-psychologické poradny spolupracují v oblasti realizace stáží již v současné době. Na prvním místě jsou to poradny pražské, ale některé i mimopražské. Studenti si mohou zajistit stáž i v poradně v místě bydliště. Kromě státní poradny to může být i poradna soukromá, Na rozdíl od encyklopedické stáže není nutné aby byla zařazena do systému poradenských zařízení ve školství (tj. akreditace MŠMT), musí však zde pracovat psycholog.

2. Průběh stáží ve školním poradenském pracovišti

Vzhledem k tomu, že ve školním poradenském pracovišti se realizovaly encyklopedické stáže, mohou studenti pobývat již pouze na 1 školním poradenském pracovišti, se zaměřením na nadstandardní činnosti školních psychologů, event. se může student zaměřit na některý specializovaný dílčí problém, jdoucí do ?hloubky? (specializovaná diagnostika, intervence apod.).

Specializované stáže (na rozdíl od encyklopedických) by také mohly být zaměřeny na spolupráci s ostatními odborníky školního poradenského pracoviště a mapování jejich odborných aktivit (školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence, ale též asistent pedagoga).

3. Realizace stáží ve speciálně pedagogických centrech

Stáž se může realizovat ve 2 ze 3 stážovaných pracovišť, ale vždy v SPC jiného typu, v rozsahu maximálně 4 kredity (tj. 80 hodin přímých činností, 28 hodin nepřímých činností).

Odborné kruhy stáží:

1. Problematika depistáže žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:

  • vyhledávání žáků se zdravotním postižením ? znevýhodněním
  • konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení
  • včasné intervence

2. Psychologická diagnostika žáka se SVP, vedení psychologické dokumentace

3. Poradenské intervence u žáků se SVP

  • tvorba plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko ? psychologické vedení apod.)
  • zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • pomoc při integraci žáků se zdravotním postižením do mateřských, základních a středních škol, instruktáž a úprava prostředí
  • podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
  • všestranná podpora optimálního psychomotorického a sociálního vývoje žáků se zdravotním postižením v duchu tzv. ucelené rehabilitace (zaměření na žáka a celou jeho rodinu)
  • tvorba, návrhy a nabídka speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků

4. Přímá práce s žákem (individuální a skupinová)

5. Krizová intervence

6. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením

4. Realizace stáží v etopedických zařízeních

  • Středisko výchovné péče
  • Diagnostický ústav
  • Dětský domov
  • Výchovný ústav

V etopedických zařízeních dle individuálního zájmu studentů se mohou realizovat pouze specializované stáže, a to v rozsahu 4 kreditů (z 8), tzn. v 80 hodinách přímých činností a 28 hodinách nepřímých. Studenti si ale mohou sami stáž zorganizovat tak, že v určené dotaci (její maximální výši) se postupně seznamují se všemi typy těchto zařízení. Zajímají se o legislativu, specifika toho kterého pracoviště, o psychologické pozadí problematiky jakožto i o úlohu a odborné aktivity psychologa v tomto typu zařízení.

5. Stáže v poradenských pracovištích v resortu práce a sociálních věcí

5.1 Informační a poradenské středisko při Úřadu práce

Studenti mohou pobývat v tomto typu zařízení pouze v rámci specializované poradenské praxe, s maximálním počtem 3 kreditů (tj. 60 hodin přímých činností, 21 hodin nepřímých činností).

Aktivity studentů během praxe by měly zahrnovat především poradenské činnosti ? s přihlédnutím k aktuální poptávce klientů.

  • V první fázi se student seznámí s IPS ? spádová oblast, zřizovatel, klientela, provoz střediska, pracovníci, spolupráce s dalšími institucemi,?
  • V rámci poradenské činnosti: psychologická vyšetření, testování profesních zájmů atd.
  • Další odborné činnosti dle aktuální nabídky IPS: besedy, přednášky, kurzy atd.

Metody: rozhovor, konzultace, testy rozumových schopností, dotazníkové metody atd.

5.2 Poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy

Stáž v tomto typu zařízení patří mezi encyklopedické poradenské stáže, tj. povinné pro všechny studenty. V první fázi pobytu na pracovišti se student seznamuje s legislativou, zaměřením poradny, klientelou. Obsah stáže záleží na konkrétní nabídce té které poradny, může se týkat diagnostických, intervenčních a terapeutických ? individuálních i skupinových aktivit, a to jak v práci s dospělou, tak dětskou populací.

V případě zájmu může student navázat specializovanou stáží, nejvýše však v rozsahu 2 kreditů (40 hodin přímých činností, 14 nepřímých), kdy se může specializovat na některou odbornou oblast (diagnostika, intervence, terapie, prevence).

6. Stáže na pracovištích v neziskovém sektoru

Neziskové organizace se ve svých aktivitách zaměřují na pomoc jedincům, dětem i dospělým a jejich rodinám v obtížných životních situacích, na pomoc zdravotně postiženým občanům, na pomoc minoritním skupinám apod. Jejich status je dán typem pracoviště ? mohou to být občanská sdružení, veřejně prospěšné společnosti či dokonce společnosti s ručením omezením. Některá z pracovišť doplňují nabídku psychologické pomoci, jiná mají charakter spíš poradenských služeb legislativních, sociálních apod.

  • Neziskové organizace pro pomoc zdravotně postiženým jsou občanská sdružení, která navazují na činnost speciálně pedagogických center a bezplatně poskytují postiženým dětem a dospělým i jejich rodinám širokou paletu služeb (právní poradenství, asistenční služby, organizace rehabilitačních pobytů, poskytování pomůcek, volnočasové aktivity, pomoc při integraci do činností každodenního života?apod.). Stejně jako speciálně pedagogická centra i tato zařízení se zaměřují vždy na určitý typ zdravotního postižení. Pokud je součástí pracovního týmu těchto neziskových organizací psycholog, je náplň jeho práce obdobná jako je tomu v případě SPC (např. APLA) či PPP (např. dyscentrum).
  • Jiné neziskové organizace se uplatňují v oblasti drogové problematiky a prevence. Jejich aktivity jsou pestré, jde o činnosti diagnostické, poradenské a terapeutické. Významné místo má prevence ? od šířeji pojatých programů po specifické a dostupnost péče ? tzv. nízkoprahová zařízení. Realizace stáže závisí na tom, zda na daném typu zařízení pracuje psycholog a obsahová náplň se podřizuje cíli, programu instituce a rozsahu činnosti. Vhodnými pracovišti je např. Prevcentrum, K-centrum aj.
  • Další oblastí je terénní a psychosociální péče a práce s klienty minoritních populací. Na tomto poli vznikla důležitá pracoviště ? Střediska integrace menšin. Jsou to zařízení Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR, ale nejsou zde zatím plánovány encyklopedické praxe, řadíme je proto do praxí specializovaných. Protože se jedná o zařízení ?projektová? (z (ESF), velmi se svou činností podobají neziskovým organizacím (více než poradnám a SPC).

V neziskových organizacích mohou studenti realizovat stáže pouze specializované, a to v rozsahu 4 kreditů (tj. 80 hodin přímých činností, 28 hodin za nepřímé činnosti). Doporučujeme kontaktovat příslušného garanta kurzu v případě, že by se měla stáž realizovat na jiném pracovišti.

Stáže jsou možné i v případě, kdy na daném zařízení nepracuje psycholog v stálém pracovním poměru. Ale pouze tehdy, pokud s ním daná instituce spolupracuje a kdy je zajištěna odborná psychologická pomoc (onou spoluprací může být supervize, zapojení psychologa formou dohody o provedení práce, formou živnostenského listu). Supervizorem praxe je vždy psycholog, ať spolupracuje s daným zařízením jakoukoliv formou.

ZAČLENĚNÍ KURZU

Organizace kurzu

Podobně jako encyklopedické, i specializované stáže se budou realizovat během čtyř semestrů, bez úlev ve výuce. Často se bude jednat o prázdninové aktivity studentů, ve kterých by se měli seznámit s pestrou nabídkou pracovišť, ve kterých se budou moci po absolvování magisterského studia psychologie uplatnit (a nejenom v resortu školství).

I zde platí, že nebude možné, aby stáže zajišťovala (a zaplatila) katedra. Bude nutné připravit studenty na maximální samostatnost při realizaci stáží. Kromě povědomí o typech pracovišť nelze opomenout ani obsah stáží, na který by měli být studenti náležitě připraveni.

Časové dotace ve specializovaných stáží odpovídá stážím encyklopedickým (stanovený poměr 3 : 1 ve prospěch přímé výuky) Kredity: poměr mezi encyklopedickou a specializovanou stáží: 10 : 8.

Vzhledem k velké časové dotaci není možné, aby byly stáže na pracovištích školitelům honorovány. Proto byl vytvořen model tzv. spolupracujícího zařízení ? zařízení, které bude přijímat naše studenty ke stážím obdrží certifikát o této spolupráci, pracovníci zařízení budou pravidelně informováni o činnosti katedry na poli vědeckém, publikačním, vzdělávacím, ať už se jedná o mimořádné semináře a přednášky pořádané katedrou, tak o systematické kurzy v rámci celoživotního vzdělávání.

Zatímco encyklopedickou stáž zajišťuje pouze garant s jedním spolupracujícím ? např. doktorandem, pro specializované stáže bude zapotřebí vytvořit seznam pověřených pracovníků katedry, kteří budou mít na starosti vyhledávání pracovišť daného zaměření, komunikaci se školiteli ? vedoucími stáží, tak aby bylo zajištěno, že naši studenti nejsou na těchto stážích pouze pasivními aktéry (tj. pouze náslechy).

Rozdělení pracovišť by mohlo korespondovat s odborným zájmem toho kterého pracovníka katedry, garant kurzu (plánována byla Mgr. Májová) by zajišťoval koordinaci, přípravu reflektivního semináře a byl by zodpovědný za přidělení zápočtu (kreditů).

Předběžný návrh rozdělení pracovišť pracovníky katedry by mohl korespondovat se zpracováním podkladů pro rozvojový projekt v r. 2006, systém by mohly doplňovat nové kolegyně (dr. Sotáková, dr. Málková, Mgr. Martanová), které se projektu nezúčastnily:

? školní poradenské pracoviště: dr. Valentová, dr. Kucharská

? poradenská zařízení ve školství

  • pedagogiko-psychologická poradna: dr. Kucharská - encyklopedické stáže, pro specializované je navržena Martanová
  • speciálně pedagogické centrum: zpracovala Mgr. L. Májová, mohla by doplňovat dr. Sotáková

? etopedická pracoviště, kde se uplatňuje psycholog (středisko výchovné péče, diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav atd.): zpracovala dr. Kucharská, mohla by převzít Mgr. Pařízková a Mgr. Skasková (doktorandky)

? neziskové organizace (preventivní programy, drogy, adiktologie) ? zpracovala dr. Smetáčková, doplnit o Mgr. Martanovou

? neziskové organizace - oblast minorit a skupin sociálně znevýhodněných (včetně SIM - nově): dr. Bittnerová

? neziskové organizace pro handicapované, zdravotně postižené, znevýhodněné; pracoviště, na kterých se uplatňují stimulační programy (včetně Feuersteina): zpracovala dr. Kucharská, mohla by převzít dr. Málková, doplňovat by mohla dr. Sotáková (např. APLA)

? poradenská zařízení mimo školství

  • Informační a poradenské středisko: Mgr. Chalupová
  • poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy: zpracovala Mgr. Chalupová, mohla by převzít Martanová

Vzhledem k velké náročnosti organizace stáží na pracovištích by bylo vhodné v příštím akademickém roce věnovat tomuto tématu jeden z odborných seminářů katedry.

Portfolio dokumentů o praxích

I tyto stáže si budou studenti dokladovat. Budou si vytvářet odborné portfolio, které budou využívat nejenom při studiu pro získání kreditů, ale i po absolvování studia při ucházení se o místo.

Vzhledem k velké časové dotaci nebudeme moci jako dnes přímo zasahovat do realizace praxe. Je nutné sladit výstupy z praxí tak, aby byla stáž kontrolovatelná, ale aby byl i adekvátním způsobem naplněn její obsah. Proto byla vypracována obecná kritéria výstupních dokumentů z praxe, které si budou studenti zakládat ve svém odborném portfoliu.

Před vlastním rozběhem praxí je bude nutné konkretizovat ? pro specializovanou stáž to bude dělat příslušný garant (navržena byla Mgr. Májová).

Reflektující seminář

Zápočet ? udělení kreditů ? z realizovaných praxí není vázán jen na pobyt na daném pracovišti. V každém semestru se budou vypisovat 2 semináře (poradenská ? klinická stáž, vždy s možností encyklopedické stáže i stáže specializované) a udělení kreditů bude vázáno na účast v tomto semináři. Nebudeme přitom rozlišovat, zda byl student na stáži encyklopedické ? specializované.

Pro seminář budeme požadovat zpracovanou reflexi praxí ? bude to nejen doklad pro vyučujícího, že byla praxe adekvátně naplněna obsahem.

Ostatní zásady platí jako pro stáže encyklopedické.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html