SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Family counseling - ON913028
Title: Problematika náhradní rodinné péče
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 2/0, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Aim of the course - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (13.05.2009)

Seznámení s koncepcí náhradní rodinné péče (NRP) ? s jejím vývojem až po aktuální situaci u nás. Projdou se všechny jednotlivé modely NRP (adopce, pěstounská péče, poručnictví). Metodika práce s žadateli NRP, výběr žadatelů, příprava žadatelů a možnosti podpůrné práce s účastníky NRP u nás. Právní otázky týkající se NRP.

Literature - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (13.05.2009)

Archerová, C.: Dítě v náhradní rodinné péči. Praha, Grada, 1992.

Kovařík, J.: N8hradní rodinná péče. Studie.

Matějček, Z.: Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha, Grada, 1993.

Matějček, Z.: Jak a proč nás trápí děti. Praha, Grada, 1997.

Matějček, Z., Dytrych, Z.: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha, Grada, 2002.

Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, SLON, 1993.

Novák, T.: Nyní jsme jedna rodina. Motto, 1999.

Syllabus - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (13.05.2009)

DOMOV, RODINA, DUŠEVNÍ POTŘEBY a VÝVOJ DÍTĚTE

Ve správně fungující rodině se dostává dítěti všestranné péče, jsou v ní uspokojovány jeho životní potřeby, aby se dítě mohlo zdárně vyvíjet, osvojuje si správné návyky, jsou usměrňovány jeho projevy, učí se kázni, odpovědnosti, má zde pevné místo a zázemí a vyrůstá v atmosféře štěstí, zázemí a porozumění. Mnoho dětí vyrůstá v nefunkčních rodinách a po selhání veškerého sociálního výchovného působení končí v ústavní péči.

Pro většinu z nás je rodičovství naprosto přirozenou součástí našeho života. Existuje však část rodičů, kteří působí negativně ve schopnosti přijmout a zvládat rodičovskou roli. Cílem NRP je dát dítěte trvalého vychovatele a tím možnost vytvoření důležité citové vazby se soustavnou výchovou.

Dítě a jeho základní psychické potřeby pro zdravý vývoj

Domov je místo, kde žijí lidé, kteří k nám patří. Pro dítě je podstatné, aby se ve společnosti svých lidí cítily bezpečně a měly uspokojenou potřebu základní životní jistoty. Aby dítě mohlo růst a vyvíjet se bezproblémově je zapotřebí mu zajistit přísun určitých psychologických podnětů ? je nutno mu poskytnout určité psychické a sociální zázemí. Tyto nezbytnosti se dají shrnout do pěti bodů:

1. Potřeba stimulace ? náležitý přívod podnětů v množství, kvalitě a proměnlivosti.

2. Potřeba smysluplného světa ? nalezení smyslu pomáhá dítěti v každodenním fungování, umožňuje dítěti přizpůsobovat se životním podmínkám, osvojovat si pracovní postupy a strategie společenského chování a společenské normy.

3. Potřeba životní jistoty ? dodává dítěti pocit bezpečí, umožňuje cílevědomou aktivitu poznávací, společenskou a pracovní. Tato jistota je naplňována především v mezilidských vztazích.

4. Potřeba pozitivní identity ? pojem vlastního já napomáhá k pozitivnímu přijetí sebe sama a své společenské hodnoty, umožňuje budování zdravého sebevědomí a patřičné sebeúcty.

5. Potřeba otevřené budoucnosti, naděje a životní perspektivy (takovéto pozitivní vyhlídky nám umožňují prožívat naplno náš současný osobní život).

Rodinná soudržnost a živé rodinné vztahy se začínají ctít, důležité je vnitřní přijetí dítěte.

HISTORIE NRP

Při ohlédnutí za historií NRP najdeme zmínky o péči o osiřelé děti, o počátku vzniku nalezinců (zřízení prvního pražského nalezince v roce 1979). Postupně jak rostl počet sirotčinců, ústavů, také velmi rostl zájem o kvalitu života dětí v nich. Jak ukazuje historie NRP jako instituce je u nás umisťování dětí do NRP teprve od roku 1963, kdy byl vydán zákon o rodině (rodina je na prvním místě mezi výchovnými institucemi). Tím se otevřela nová perspektiva adopci a pěstounské péči, či jiným formám nahrazující rodinnou výchovu a zázemí pro dítě. Do popředí se dostávají zájmy dítěte a pozornost je soustředěna na nedostatky ústavní výchovy, berou se v potaz i psychické potřeby dětí v ústavech. Zákon o rodině č. 94/1963 Sb. poprvé v historii umožnil zbavit rodiče jejich rodičovských práv, když zanedbávali svoje rodičovské povinnosti nebo svá rodičovská práva zneužívali. Zákon umožnil právní uvolnění a vyhledání adoptivních rodičů dětem, které do té doby byly nuceny pobývat v ústavní výchově i s jejími negativními důsledky. I přes vydání zákona však v ústavech zůstávalo mnoho dětí, které byly z mnoha důvodů ?nevhodné? pro adopci (starší dětí, děti s vážnou zátěží, výrazně deprivované děti, děti se zjevnými poruchami somatickými a smyslovými a těžko se do NRP umísťovaly děti romského původu). Pro všechny děti byla budována pěstounská péče (samotný zákon o pěstounské péči č. 50/1973 Sb.).

V některých případech není možné umístit dítě do NRP, pak bývá svěřeno do péče ústavní (dětská zařízení, ÚSP), dítě je takto v péči neosobní instituce.

V oblasti rozvíjející se NRP pracovala malá část psychologů, postupně byli tito pracovníci akceptováni jako nutní pracovníci v NRP. Od konce 60. let se systematicky u nás budovalo manželské poradenství, které také zahrnovalo psychologické vyšetření žadatelů o NRP. Později ale byla budována oblast odborných služeb pro NRP, která prošla složitým vývojem pro potřeby praxe.

Péče o děti žijící mimo domov je řízen resortem zdravotnickým, školským a sociálním s významnou úlohou soudů. Postupně se výchova dítěte alternativním způsobem a umisťování do náhradních rodin stalo samostatným vědním oborem.

Diskutované problémy v systému NRP

  • roztříštěná a nejednotná kooperace NRP, zvláště zdlouhavost a nepružnost v procesu umisťování dětí;
  • malá spolupráce a komunikace všech institucí v oblasti NRP;
  • umisťování dětí se speciálními potřebami a dětí romských;
  • příprava a vzdělávání žadatelů o NRP a následně nových rodin;
  • dlouhodobá podpora náhradních rodin; dlouhodobé výzkumy a sledování;
  • perspektiva a pomoc dětem po období zletilosti (chráněné bydlení a studium);
  • alternativní formy NRP ? krátkodobá a profesionální pěstounská péče;
  • problematika mezinárodní adopce.

MODELY NRP ? TYPY

Forma péče o děti, které nemohou být z nejrůznějších důvodů vychovávány ve vlastní výchově, je náhradní výchovná péče, je to péče, ve které je dítě vychováváno až do své dospělosti. Je to forma péče o děti, kdy jsou děti vychovávány náhradními rodiči v prostředí, které se podobá životu v přirozené rodině, a tou je u nás adopce (osvojení) a pěstounská péče.

Rozdělení NRP dle Kovaříka (1996):

Adopce

  • zrušitelná ? 1. stupně
  • nezrušitelná ? 2. stupně.

Pěstounská péče

  • individuální pěstounská péče (příbuzní, např. prarodiče a jiní; cizí osoby)
  • skupinová pěstounská péče (velké pěstounské rodiny, SOS vesničky)

Adopce

Právní vymezení nacházíme v zákonu č. 94/1964 Sb. ? Zákon o rodině, ve znění pozdějších změn a novelizací: přijímají manželé či jednotlivci opuštěné dítě za vlastní a mají k němu stejná práva a povinnosti jako by byli jeho rodiči. Osvojením vzniká mezi osvojitelem a dítětem vztah jako mezi rodiči a vlastními dětmi, vztahy mezi dítětem a mezi příbuznými osvojiteli jsou vztahy příbuzenské. Osvojit se dá pouze dítě nezletilé. O osvojení rozhoduje soud, a před jeho rozhodnutím musí uplynout nejméně 3 měsíce, kdy zájemce o dítě pečuje zcela na své náklady.

Pěstounská péče

Právní vymezení určuje zákon č. 94/1993 Sb. o rodině ve znění pozdějších předpisů a zákon či 50/1973 Sb. o pěstounské péči ve znění pozdějších předpisů.

Pěstounská péče je zvláštní formou státem řízené a kontrolované NRP, zajišťuje hmotné zabezpečení dítěte a přiměřenou odměnu těm, kteří se ho ujali. Dítě je v péči jednotlivce nebo manželské dvojice. Pěstouni mají právo rozhodovat o běžných věcech, k výkonu mimořádných záležitostí žádají o souhlas rodičů, případně rozhodnutí soudu. V případě svěření dítěte do této péče není zásadně vyloučen styk původních rodičů s pěstouny. Rozhodování o nejdůležitějších otázkách(o volbě povolání apod) zůstává vyhrazeno pokrevním rodičům, pokud nejsou zbaveni rodičovských práv. Dítě v pěstounské péči nemá práva biologického potomka, právní vztah mezi dítětem a pěstounem končí dosažením zletilosti dítěte. Biologický rodič neztrácí rod. povinnost, do péče pěstounů svěřuje soud dítě v přítomnosti biologických rodičů, kteří tak ví, kde jejich dítě vyrůstá. Pokud biologickému rodiči situace dovolí a budou schopní se o dítě postarat, budou ho chtít zpět, podají žádost u soudu, a ten zváží jejich požadavek.

Poručnická péče

Dítě je z právního hlediska volné (stejně jako u osvojení). Pěstoun se stává poručníkem, má k dítěti rozhodovací práva. Poručníkem je zpravidla blízký příbuzný.

Do NRP jsou nahlašovány zejména děti, které jsou sociálně osiřelé (tzn. děti, které sice mají matku a otce, či alespoň jednoho z nich, ale ty se o ně nemohou, nechtějí nebo neumějí starat). Děti vhodné pro osvojení jsou děti, pro které se předpokládá méně problémový zdravotní a psychomotorický vývoj a které je možné předat do NRP především v raném věku, musí ale být vyřešen právní vztah s biologickými rodiči.

JAK PROBÍHÁ ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NRP

1. Poradní sbor v každém kraji = tým odborníků reprezentovaný pracovníky NRP krajského úřadu. Poradní sbor posuzuje případy opuštěných dětí, předání do nové rodiny a posuzuje evidenci žadatelů budoucí vhodné rodiny. V České republice je 14 krajů, tj. 14 pracovišť NRP. Dle výsledků posouzení poradního sboru jsou žadatelé o NRP vyzváni sociální pracovníci krajského úřadu k pohovoru o konkrétním životním osudu dítěte. Žadatelé mohou zvážit svoji situaci, otevřeně sdělit svoje názory a pocity. Projeví-li zájem konkrétní dítě navštívit, bude návštěva v dětském domově zařízená.

2. Návštěva -Pro budoucí rodiče je návštěva tohoto zařízení velmi důležitá, stejně tak je důležité stanovisko a hodnocení celkové hodnocení pracovníků ústavu. Poté probíhá samotný kontakt s dítětem, které by mělo být přiměřeně k svému věku na návštěvu se svými rodiči připraveno.

3. Převzetí ? Předání do konkrétní rodiny proběhne až tehdy, pokud se vzájemné vztahy mezi žadateli a dítětem zdárně vyvíjejí. Nemělo by docházet k neuváženému a předčasnému rozhodnutí. Zákonem je zajištěna nezbytná doba nejméně 3 měsíců, tzv. předadopční či předpěstounské péče, určená k adaptaci dítěte a žadatelů na novou situaci. Období předadopční a předpěstounské péče probíhá pro ověření předpokladů pro vytvoření uspokojivého a úspěšného vztahu mezi dítětem a rodinou. Po období předadopční či předpěstounské péče nastává období vyřizování soudních záležitostí, se kterými pomáhá sociální pracovnice obvodního úřadu obce.

Dle zákona o sociálně právní ochraně č. 359/1999 Sb. vyplývá pro krajské úřady povinnost 1x až 2x ročně zabezpečit konzultace o výkonu setkání pěstounů. Těchto setkání se mají účastnit odborníci na výchovných a sociálních problémů a pěstouni s trvalým pobytem v daném regionu. Mohou se těchto setkání účastnit i děti svěřené do pěstounské péče a další osoby, které žijí s pěstounem ve společné domácnosti.

Mohou se vytvářet i víkendové programy, pořádání víkendových kurzů k sebepoznání, výtvarné, relaxační, rodičovské besedy a kurzy a zajišťování kulturních akcí.

Psychologické vyšetření žadatelů o NRP

Při psychologickém vyšetření si klademe otázky, jaké podmínky pro výchovu dítěte pravděpodobně vytvoří, jak budou stimulovat a podporovat osobní rozvoj dítěte, co budou schopni pro to udělat, jak budou chránit dítě před nepříznivými vlivy období, jak provedou dítě těžkými kritickými úseky životní cesty. v diagnostických strategiích se zaměřujeme na existující vztahy žadatelů k sobě navzájem, na vztahy k dalším osobám (sociálně-psychologická orientace), dále se zaměřujeme na vlastnosti žadatelů jakožto individuí (osobností orientace). Základní metodou psychologického vyšetření je rozhovor spojený s pozorování projevů a s využitím všech dostupných informací, následně je toto doplňováno testovým vyšetřením. Rozhovor se žadateli musí mít pravidla, ve kterých se má zajistit respekt, takt, ohleduplnost, laskavost, zajistit pro rozhovor nerušené prostředí s přiměřenou atmosférou a s uměním naslouchat. Snažíme se postihnout celkovou osobnost žadatelů, včetně motivace, jejich výchovné postoje atp. Snahou je porozumět tomu, co žadatelé mohou a nemohou, co chtějí a nechtějí, co dovedou a nedovedou.

Připravenost žadatelů:

  • rodiče vykazují zdravé rysy rodiny;
  • oba rodiče s adopcí souhlasí,
  • rodiče jsou schopni přijímat své protichůdné emoce;
  • rodiče jsou schopni odsouvat naplnění, které by jim přineslo ocenění a přilnutí ze strany dítěte;
  • rodiče jsou schopni spokojit se s malými kroky vedoucími ke zlepšení;
  • rodiče zůstávají věrní závazku, že je rodinný vztah trvalý i v době těžkostí;
  • rodiče mají sami sebe rádi;
  • rodiče jsou otevření tomu, aby v případě potřeby vyhledali odbornou pomoc;
  • rodiče uznávají dané odlišnosti;
  • zdraví rodiče budují rodinné prostředí na základě hodnot, jimiž se řídí;
  • důležité je mít pro dítě čas.

NRP a PRÁVÁ DÍTĚTE ? PRÁVNÍ PŘEDPISY

  • zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, v platném znění;
  • zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, v platném znění;
  • zákon č. 10/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění;
  • sdělení č. 43/2000 Sb. m. s., úmluva o ochraně dětí a spolupráci při mezinárodní ochraně dětí (přijata dne 29. 5. 1993 v Haagu)
  • sdělení č. 104/1991 Sb., úmluva o právech dítěte (přijata dne 20. 1. 1989 v New Yorku);
  • usnesení č. 2/1993 Sb., listina základních práv a svobod, v platném znění;
  • zákon č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním, v platném znění.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html