SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific Learning Disabilities - Intervention and Therapy - ON913022
Title: Specifické poruchy učení - intervence a terapie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Is interchangeable with: OPNP1Q148B
Annotation - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Tento kurz bude fakticky rozdělen na dvě části. 1)Jednak se bude snažit postihnout problematiku reedukace specifických poruch učení u dětí mladšího a staršího školního věku a 2) též problematiku SPU na 3. stupni školního vzdělávání, tj. diagnostické a intervenční postupy při práci se středoškoláky. Po úvodním semináři, který bude věnován obecným zásadám náprav specifických poruch učení, možnostem speciálně pedagogické intervence a otázkám prevence SPU, budou těžištěm kurzu oblasti speciálně pedagogické nápravy a konkrétní techniky reedukace specifických obtíží.
Aim of the course - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Seznámit studenty s oblastmi reedukace specifických poruch učení, s konkrétními intervenčními postupy při práci s dětmi školního věku a s problematikou specifické intervence u středoškoláků.

Literature - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D., CHALUPOVÁ, E. A KOL. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků. Praha: IPPP ČR, 2007.

MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.

MIKULAJOVÁ, M.; DOSTÁLOVÁ, A. Hláskař. Bratislava: Dialóg, s.r.o. 2004.

NOVÁK, J.: Dyskalkulie - metodika rozvíjení početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000.

POKORNÁ, D.; CIMLEROVÁ, P.; CHALUPOVÁ, E.; RYNEŠOVÁ, R. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků ? zkouška Tiché čtení. In: Kucharská, A.; Chalupová, E. (Eds.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 80-82.

POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

SINDELAROVÁ, B.Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996.

SINDELAROVÁ, B. Deficity dílčích funkcí. Bratislava: Psychodiagnostika, 2007.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Výstup z předmětu - zápočet.

Studenti zpracují materiálovou práci dle zadání:

- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z dílčích funkcí

- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z typů SPU

- kazuistika žáka s SPU se zaměřením na intervenci a terapii

- systém poradenské podpory o žáky s SPU na dané škole.

Rozsah práce: 15 normostran

 

Syllabus - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

A) Tematické okruhy zaměřené na intervenci u dětí mladšího a staršího školního věku
I) Specifické poruchy učení, možnosti prevence, možnosti intervence, zásady nápravy, stěžejní oblasti nápravy
II) Techniky nápravy specifických poruch učení v následujících oblastech

  • Náprava percepčních obtíží ve sluchové oblasti bude zaměřena na sluchovou analýzu a syntézu řeči, rozlišování měkkých a tvrdých slabik a sluchovou diferenciaci délky samohlásky.
  • Náprava percepčních obtíží v oblasti zrakové bude postihovat rozlišování figury a pozadí a inverzních obrazců, vždy na různé úrovni obtížnosti vzhledem k cílovým věkovým kategoriím.
  • Náprava obtíží v prostorové orientaci se bude soustředit na vnímání vlastního tělového schématu, na určování směru a rozlišování pravo-levé orientace.
  • Nácvik sekvencí a posloupností bude využívat číselných řad, ustálených posloupností, jakými jsou např. dny v týdnu, roční období atd., instrukcí v určitém pořadí apod.
  • Terapeutické postupy pro nácvik koncentrace pozornosti budou představeny pomocí různých cvičných materiálů užívaných v poradenství, bude též zmíněn program KUPOZ.
  • V rámci nácviku čtení budou studenti seznámeni se základními technikami užívaných u dětí se specifickými obtížemi, tj. s technikou čtení s okénkem, s metodou dublovaného čtení a s metodou globálního čtení.
  • Postupy nácviku psaní budou reflektovat cvičení na uvolnění ruky, správného držení psacího náčiní a využívání grafomotorických cvičení. Pro odstraňování dysgrafických obtíží u starších dětí budou zmíněny možnosti nácviku sklonu a velikosti písma. Stručně bude představen i grafomotorický program Dr. Y. Heyrovské.
  • Problematika odstraňování specifických matematických obtíží bude vycházet především z reedukačních materiálů J. Nováka (Tobiáš 2000). Bude zaměřena na prostorovou orientaci, rozvíjení představy množství prvků a představy číselné řady, z níž pak vycházejí základní matematické operace.

III) Vybraný tréninkový program pro nápravu SPU: metoda Brigitte Sindelarové - Deficity dílčích funkcí

B) Tematické okruhy 2. části kurzu zaměřené na intervenci u středoškoláků:
I) Specifické poruchy učení v adolescenci a dospělosti (projevy, diagnostika,?)
II) Přístup k problematice SPU na střední škole ? v ČR a ve světě (vývoj, právní úprava,?)
III) Student s SPU na střední škole ? přijímací zkoušky, studium, maturitní zkouška, atd.
IV) Možnosti speciálně pedagogické intervence
V) Možnosti psychologické intervence
VI) Specifika profesní orientace žáků a studentů s SPU
VII) Kazuistiky

Entry requirements - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Kurz Specifické poruchy učení: intervence, terapie navazuje na kurz Specifické poruchy učení a chování. Kurz Specifické poruchy učení: intervence, terapie bude reflektovat znalosti o problematice specifických poruch učení a diagnostice, neboť bez znalostí problematiky SPU a kvalitní diagnostiky konkrétních obtíží nelze vhodnou intervenci připravit. Proto je kurz nabízen až studentům ve 2. ročníku.

Předpokládáme, že si budou předmět volit zájemci o poradenskou specializovanou stáž, proto bude také vhodné dávat studentům informace, jak mají na odborných pracovištích, která se věnují diagnostice, intervencím či nápravám specifických poruch učení, svou praxi realizovat a čeho si mají všímat.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html