SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Case Study Seminar - ON913015
Title: Kazuistický seminář
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Pre-requisite : ON913002, ON913010
Aim of the course - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Prostřednictvím analýzy případů naučit studenty pracovat s konkrétními daty a nacházet souvislost mezi teoretickými poznatky a reálnými případy.

Syllabus - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Kazuistická studie je intenzivní hloubková studie konkrétního člověka a jeho situace/problému, konkrétní skupiny nebo situace. Nejčastěji se používají v medicině, psychiatrii, klinické psychologii i poradenství (ale v sociologii nebo ekonomii, marketingu apod.). V psychologii jsou známy práce, založené na případových studiích, které se staly východiskem k významným teoriím (například S. Freud: případ Anny O. nebo malého Hanse, studie vlastních dětí Jeana Piageta a další).

Kazuistická studie umožňuje:

  • zařazení případu do obecnějšího rámce informací o problémech, které se v případu vyskytují;
  • interpretaci zjištěných příznaků daného případu a jejich vzájemných souvislostí;
  • diagnostickou rozvahu a stanovení případných dalších nutných informací pro plné pochopení případu;
  • hledání možností řešení a intervence pomocí odkazů na podobné případy, v závislosti na kon-krétní podobě daného případu a s využitím zkušeností vlastních, ostatních kolegů i vyučujícího.

V tomto semináři budeme používat případové studie:

  • k propojení teoretických znalostí s praktickým využitím
  • k získávání dovedností při analýze a interpretaci konkrétních dat.

Práce v semináři bude založena na analýze případů.

1. První část semestru (cca 3 týdny) bude věnována přípravě následné samostatné práce studentů. Přípravná část bude obsahovat informace o vypracování kazuistiky, diskusi o zaměření výběru pří-padů a cvičné práci s kazuistikou, připravenou vyučujícím.V průběhu této části semináře budou již studenti hledat své případy pro prezentaci a začnou s přípravou kazuistiky.

K vypracování kazuistiky:

a) jak získat data: pozorování, rozhovory, další dg. postupy, studium dokumentace ....

b) rámcová osnova kazuistiky:

(tato osnova je jednou možností, další najdou studenti v připojené literatuře).

1. Uvedení do případu

Klient: věk, pohlaví, rodinné zázemí, aktuální situace (škola, zaměstnání ...), zdravotní stav, sociální vazby, případné obtíže v minulosti, výhledy do budoucnosti - cíle, možnosti, aspirace ....

Popis současného problému: vymezení rámce (kde: ve škole, v rodině, vrstevnické vztahy, v za-městnání...); - všechny známé relevantní příznaky a projevy aktuálního problému: jaké obtíže se vyskytují, chování, projevy emocí, aktuální vztahy s okolím - konflikty atd.; - výsledky diagnostic-kých šetření.

2. Analýza případu:

  • kde jsou možné příčiny klientových problémů - doložit; - jakou diagnózu lze stanovit a proč - uvést, jaké důvody vedly ke stanovení diagnózy; sladění klientových symptomů s uvažovanou dia-gnózou. V této části zpracování případu je třeba se opřít o teoretické znalosti, vztahující se k typu problému a dále o studium odborné literatury.

3. Návrh intervence:

  • co by bylo možno udělat k řešení problému, co by pomohlo?

2. Práce se cvičnou kazuistikou:

Kazuistika, kterou připraví vyučující, bude studenty analyzována v malých skupinách. Kromě popi-su případu podle rámcové osnovy bude obsahovat návrh postupu při analýze případu i otázky, na které by studenti měli hledat odpověď. Výsledek analýzy budou skupiny prezentovat a obhajovat v následné diskusi.

Po této úvodní části bude práce v semináři pokračovat případovými studiemi, které zvolí a připraví studenti. Volbu případu a jeho přípravu prokonzultují s vyučujícím.

Zápočet bude studentům udělen na základě

a) prezentace případu v semináři

b) aktivního podílení se na diskusích o případech ostatních studentů

c) pravidelné docházce do semináře.

ZAČLENĚNÍ KURZU

Kazuistický seminář slouží ve výuce několika účelům. Jedná se o jistě o nabývání znalostí - vědo-mostí, významnější je však nabývání dovednosti pracovat s reálnými daty konkrétních případů, aniž vystavujeme jedince, jehož případ studujeme, riziku, že řešením případu studenty utrpí újmu. Stu-denti se při studiu případu učí stanovovat klinické/poradenské hypotézy, které lze prověřovat a které mohou vést ke zdůvoděným diagnostickým otázkám nebo návrhům intervencí. Protože jde o rozbor případu v semináři, student musí prezentovaný případ pečlivě připravit, musí být schopen ho sro-zumitelně předložit kolegům, musí být schopen obhájit svoji interpretaci dat a přijmout případnou kritiku. U studentů v auditoriu vyžaduje prezentace případu kritické naslouchání, pozornost k detai-lu, schopnost postihnout podstatné, formulovat otázky atd. Vidíme tedy, že dovednosti, rozvíjené v kazuistickém semináři, jsou obecnější a neslouží pouze k úspěšnému získání zápočtu.

Vazby kurzu:

Oficiální vazby nejsou jasné právě pro obecnější dosah této výuky. Pokud bychom zůstali v oblasti přípravy studentů psychologie (vzhledem k reakreditaci tohoto typu studia), pak lze najít vazby k předmětům klinického a poradenského zaměření.

? V bakalářském programu v modulu EDU by šlo o předměty: Poradenská psychologie, Psycho-logická diagnostika pro učitele a Rodiče, učitelé a děti ve vzájemné interakci. Další předměty by se jistě našly v ostatních modulech, které však nemám k dispozici. Tyto předměty lze považovat za určitý typ prerekvizit, i když tak nebudou označeny - vycházím z toho, že pokud nebudou mít studenti alespoň minimální představu o možných problémech a možnostech jejich rozpoznání, jejich analýza případů bude přes snahu vyučujícího zůstávat na úrovni příběhů ze života z popu-lárních časopisů, nebo se bude muset seminář změnit v paralelní výuku dalších předmětů. Vzhle-dem k tomu, že kazuistický seminář je zařazen až do magisterského programu, není zde problém, pokud jde o studenty oboru psychologie.

? V magisterském programu lze znovu předpokládat vazby na předměty, zaměřené na klinická a poradenská témata, nejspíše takové, které se budou zabývat specifickými problémy - např. SPU, autismus, rodina, stáže (uvádím pouze neúplný výčet), a předměty, věnované diagnostice. Výhle-dově lze také předpokládat, že kazuistický seminář bude studentům užitečný při stážích. (Zde ale může být vazba obousměrná - to znamená, že absolvovaná stáž může studentům přinést podněty pro kazuistiky a vhled do reality z úhlu pohledu odborníka.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html