SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Qualitative Methods in Educational Research - ON2333V01
Title: Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 5
Hours per week, examination: 1/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (25)
summer:unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Class: Volitelné předměty pro PS
Classification: Teaching > Pedagogy
Interchangeability : OB2333004, O02333V01
Is interchangeable with: OB2333004
Annotation - Czech
Last update: STARY/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2011)
Kurz se snaží reagovat na narůstající trend využívání kvalitativního přístupu ve vědách o vzdělávání. Zkušenosti vyučujícího s aplikací metod kvalitativního výzkumu v rámci Centra základní výzkumu školního vzdělávání umožní uvádět příklady z aktuálně realizovaného výzkumu. Účastníci budou od začátku vedeni k přípravě výzkumného "miniprojektu", který jim poslouží k ověřování nabytých teoretických znalostí. Na výzkumu budou pracovat ve dvojicích, což jim poskytne možnost vyzkoušet si výhody i úskalí týmového výzkumu. Průběžné úkoly jako například formulaci výzkumných otázek nebo dílčí analýzy dat budou studenti zpracovávat ve výukovém prostředí Moodle. Výstupem kurzu bude prezentace a "obhajoba" zpracovaného tématu na závěrečné studentské konferenci.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)

V rámci kurzu se studenti seznámí se základy kvalitativního výzkumu pedagogických jevů.

Literature - Czech
Last update: STARY/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2011)

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

MAXWELL, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks, CA: Sage, 1996. (pracovní překlad části knihy)

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2008.

WALTEROVÁ, E., STARÝ, K. Potenciál změny v realitě školy: Strategie případové studie. In Orbis scholae. Praha: UK - PedF, 2006. s. 77-97.

Syllabus - Czech
Last update: STARY/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2011)

1.      Kvalitativní výzkum a jeho teoretická a metodologická východiska (současné chápání kvalitativního výzkumu ve společenských vědách, vztah mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem)

2.      Proces plánování kvalitativního výzkumu (cíle, konceptuální a teoretický rámec, formulace výzkumných otázek)

3.      Zajištění kvality kvalitativního výzkumu (pravdivost a platnost, přenositelnost, hodnověrnost, spolehlivost)

4.      Etické otázky a jejich řešení (zajištění bezpečí účastníků výzkumu, důvěrnost, poučený souhlas)

5.      Specifika různých přístupů v kvalitativním výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, etnografický a biografický přístup)

6.      Vícečetná případová studie školy jako konkrétní příklad aplikace jedné ze strategií kvalitativního výzkumu

7.      Metody sběru dat I. (terénní poznámky, zúčastněné pozorování, pořizování videozáznamu) 

8.      Metody sběru dat II. (hloubkový rozhovor, ohniskové skupiny)

9.      Analýza kvalitativních dat (transkripce, různé přístupy ke kódování, využití softwarových nástrojů, kategorizace a interpretace výsledků) 

10.  Psaní výzkumné zprávy (průběžné záznamy, databáze, identifikace účastníků, citace výroků, příprava pro publikování)

11.  Studentská konference (prezentace výsledků vlastních empirických výzkumů)

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)

Výstupem kurzu bude prezentace a "obhajoba" zpracovaného tématu na závěrečné studentské konferenci. Dále plnění průběžných úkolů jako například formulaci výzkumných otázek nebo dílčí analýzy dat ve výukovém prostředí Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html