SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Software and Information Resources - ON2319001
Title: Didaktický software a informační zdroje
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Daniel Tocháček
Pre-requisite : ON2319902, ON2319903
Annotation -
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (27.01.2018)
The goal of subject Educational software and information resources is to reach theoretical knowledge and practical competences for working with didactical programs and informational sources in teaching and learning including knowledge connected with law problems of using software in educational system and with ergonomically problematic of engaging computers. On listed knowledge and competences follows didactics of software application and methodic of application informational resources (methodical using of information and sources of information binded to computers and computer networks) with accent to advisory.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (27.01.2018)

Studijní materiály
Edukační portály

- BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál, 2004. 176 s.
- BRDIČKA, B. Učení s počítačem. PřF UK, Praha 1996.
- ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998.
- FIALOVÁ, I. Evaluace Internetových stránek. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc : UP Olomouc, s.191-192, 2000.
- JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2
- KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 184 s.
- MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 182 s.
- MATĚJKA, Michal. Počítačová kriminalita. Brno : Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-419-2
- MORAVCOVÁ, D. Metodický portál - Pravidla využívání audiovizuálních pomůcek a počítače v naší MŠ [online]. 2007 [cit. 2009-04-26]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/150/1139 .
- MORAVCOVÁ, D. Metodický portál - Využívání počítačů v mateřské škole [online]. 2005 [cit. 2009-04-26]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/41/257 .
- MORAVCOVÁ, D. Využití počítače v předškolním věku. Praha, 2003. 163 s. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dizertační práce.
- NASKE, P. Metodický portál - Počítačová gramotnost v základních školách [online]. 2007 [cit. 2009-03-14]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/219/1534 .
- PROVAZNÍK, K. Zdraví a zdravotnictví - Děti a dospělí před obrazovkou [online]. 2000 [cit. 2009-01-09]. Dostupný z WWW: http://www.zdrav.cz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=22 .
- RAMBOUSEK,V. a kol. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997.
- NETMAIL,s.r.o. Vzdělávací portál Google Apps: learning site [online]. Praha, 2014 [cit. 2015-01-02]. Dostupné z: https://sites.google.com/a/netmail.cz/nmvzdelavaciweb/
- MARTINKOVÁ, Anna. Cloudové služby a jejich aplikace do prostředí školy. Praha, 2013. Závěrečná práce. Univerzita Karlova V Praze Pedagogická Fakulta Centrum Školského Managementu.
- LEIPERT, Jiří. The
evolution of cloud platforms for learning. In: Information and Communication Technology in Education.: Proceedings. first, 2013. Ostrava: Repronis, 2013, s. 143-148. ISBN 978-80-7464-324-8.
- VELTE, J., VELTE
, A., ELSENPETERR.. CloudComputing: Praktický průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 304 s. EAN: 9788025133330.
- SETÍKOVSKÁ, Blanka.
Cloud Computing [online]. Praha: ČVUT, 2010. 71 s. Dostupné z: http://support.dce.felk.cvut.cz/mediawiki/images/c/c8/Dp_2010_setikovska_blanka.pdf. Diplomová práce. ČVUT, Fakulta elektrotechnická.

- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 48 s.
- Sborníky POŠKOLE 2000, 2001, 2002. Lázně Sedmihorky, 2000, 2001, 2002
- WWW servery s danou problematikou
- Učitelský spomocník. Dostupný z: URL: http://www.spomocnik.cz
- bakalářské práce na PedF UK v Praze

- Infovek. Dostupný z: URL: http://www.infovek.sk/
- IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/

- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
- Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (antispamový zákon)
- Server Ministerstva spravedlnosti České republiky http://justice.cz

- Evaluace softwaru:
- http://www.educat.hu-berlin.de/lernsoftware/bewertung/evaluation/kos.pdf
- http://www.educa.ch/DYN/77189.asp
- http://testovani-softwaru.navajo.cz/
- IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/
- Počítačové a informatické právo. http://fmv.vse.cz/depts/kpra/pra_202o.htm
- server Parlamentu ČR http://www.psp.cz/
- Studijní materiály v Moodle

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (07.03.2019)

- Aktivní práce v prezenčních seminářích (v případě omluvené neúčasti vypracování zadaných úloh dle pokynů vyučujícího).
- Včasné odevzdání seminární práce - sady elektronických výstupů v cloudovém prostředí - dle konkrétní specifikace vyučujícího (přesné zadání seminární práce je sděleno studujícím na prvním prezenčním setkání a současně je všem studujícím v podpůrném on-line prostředí zpřístupněna jeho textová podoba). Seminární práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě prostřednictvím elektronického systému / cloudového prostředí nejpozději do 19.5.2019, 24,00hod.
- Prokázání odpovídající úrovně dovedností při práci s nástroji cloudového prostředí formou vyřešení zadaných úloh v rámci závěrečného testu.
- Prokázání příslušné úrovně teoretických vědomostí dané problematiky a prokázání praktické způsobilosti využívat informační zdroje a výukový software v učení a ve výuce.
- Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).

Syllabus -
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (27.01.2018)

- Information resources
- Information resources with synchronous and asynchronous communication, computer supported communication
- Educational software
- Educational software implementation
- Didactical-methodical questions for application software and information resources
- Specification of software for children with learning difficulties
- Law question of using programs and information resources
- Ergonomic of IT environment
- Gender and ICT

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html