SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teacher Profession Theory - ON23142106
Title: Teorie profese učitele
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Incompatibility : ON2314106
Pre-requisite : ON23142104
Interchangeability : ON2314106
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.10.2012)
Studenti se seznámí se stěžejními koncepty teorie učitelské profese. Porozumí učitelství jako expertní profesi a uvědomí si determinovanost profese v měnících se společenských a vzdělávacích kontextech. Osvojí si základní charakteristiky profese učitele a podmínky udržitelnosti kvality a rozvoje profese. Budou se zabývat aktuálními problémy učitelství. Budou schopni teoretické reflexe učitelské praxe.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.10.2012)

Cílem je získání nejnovějších znalostí o teorii, výzkumech  a praxi učitelské profese  a jejich reflexe ve vlastní pedagogické práci.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)

BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj 2000.

LAZAROVÄ, B. (ed) Pozdní sběr. O Práci zkušených učitelů. Brno : Paido, 2011.

KRYKORKOVÁ,H. ; VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha : FF UK, 2010.

PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno :Paido, 2004

LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Ostravská univerzita- PedF, 2003.

ŠVECOVÁ , J. , VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Problémy učitelské profese ve světě. Praha : ÚIV, 1997.

POL, M. ; LAZAROVÁ Spolupráce učitelů-podmínka rozvoje školy. Praha : STROM, 1999.

SPILKOVÁ, V. (ed.). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2004.

URBÁNEK,P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec : TUL, 2005.

VAŠUTOVÁ, J a kol. Vzděláváme budoucí učitele. Nové přístupy k pedagogicko-psychologické                přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008.

ZELINOVÁ, M. , ZELINA, M. Tvorivý učiteľ. Osobnost a práca tvorivého učiteľa v systéme tvorivo-humanistickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, 1997.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (15.10.2012)

Zkouška s podmínkou vypracování seminární práce, kterou budou studenti prezentovat v seminářích. Témata seminárních prací a okruhy ke zkoušce budou stanoveny během prvního setkání..

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.10.2012)

1.Teorie profesí. Učitelství jako profese a její specifika. Prestiž učitelství. Spokojenost v profesi.  Mýty o učitelství.

2.Kontexty učitelské profese. Současné problémy učitelské profese, rozkvět  a krize učitelství. Profesionalizace a  deprofesionalizace učitelství.

3.Podmínky práce učitelů. Pracovní zátěž a profesiogram. Syndrom vyhoření. Zdraví a nemoci z povolání učitele.

4.Kategorie pedagogických pracovníků. Kvalifikace učitelů.  Zákon o pedagogických pracovnících.

5.  Osobnost učitele. Model profesního chování a etický kodex.  Autorita profesionála a její   utváření. Typologie učitele. Profesní deformace.

6.Pedagogické role,  činnosti  a povinnosti učitele. Specifičnost práce učitele ve škole.

7. Profesní znalosti učitele. Koncept kompetence. Standard učitelské profese. Zahraniční modely profesního standardu.

8. Hodnocení v učitelské profesi. Modely kvality učitele (dobrý učitel, kvalitní učitel, efektivní učitel, učitel-ideál). Kriteria hodnocení. Nástroje hodnocení (reflexivní deník, hospitace, profesní portfolio).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html