SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Project Preparation II - ON2312017
Title: Příprava projektu II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Classification: Teaching > Civic Education
Annotation -
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (11.09.2017)
The aim of the course is to acquire the ability to develop a didactical project.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (02.12.2016)

Očekává se, že návrh didaktického projektu bude inspirativním počinem. Návrh by měl být natolik kvalitně vypracovaný, aby jej bylo možné v upravené podobě realizovat ve školských zařízeních, případně veřejně publikovat (např. na metodických portálech). K úspěšnému zakončení kurzu je třeba odevzdat písemné zpracování projektu, projekt prezentovat a úspěšně obhájit na kolokviu. V případě skupinového vypracování projektu musí být během evaluace projektu potvrzena aktivní účast jednotlivých studentů na jeho zpracování.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (02.12.2016)

Kromě zdrojů a odkazu uvedených v moodlu doporučujeme využívat následujích sudijních pramenů:

 

Základní zdroje:

 

DÖMISHOVÁ, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 212 s. Monografie.ISBN 978-80-244-2915-1.

DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 158 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze.ISBN 978-80-246-1620-9.

OMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=978-80-7367-527-1

JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.  Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=80-87027-31-0%20(v%C3%A1z.)%20:

NOVOTNÝ, Jan. Projektová výuka a aspekty tvořivosti v edukačním procesu. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. 116 s. ISBN 978-80-7414-431-8.

 

Doporučená literatura

 

EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 127 stran. Monografie.ISBN 978-80-244-4620-2.

FISHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha, Portál 1997.

GARDNER, H.: Dimenze myšlení - teorie rozmanitých inteligencí. Praha, Portál 1999.

GÖBELOVA, Taťána. Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. 64 s. ISBN 978-80-7368-542-3.

HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 155 s.ISBN 978-80-7368-919-3.

JEZBEROVÁ, Romana et al. Žákovské projekty: cesta ke kompetencím: příručka pro učitele středních odborných škol. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011. 128 s.ISBN 978-80-86856-77-3.

JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.  Obsah dostupný z https://cache.obalkyknih.cz/api/toc/pdf?isbn=80-87027-31-0%20(v%C3%A1z.)%20:

KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995.

KINDLMANNOVÁ, Jana, ed. Cesta za žákovskými projekty: metodická příručka projektové výuky a zážitkové pedagogiky Prázdninové školy Lipnice. 1. vyd. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. 149 s. ISBN 978-80-905502-0-9.

KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ISBN 80-210-4142-0. Obsah dostupný také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200703/contents/nkc20061695721_1.pdf

LENZ, Bob. Transforming schools: using project-based deeper learning, performance assessment, and common core standards [online]. San Francisco, [California]: John Wiley & Sons, 2015, ©2015[cit. 2016-12-02].ISBN 978-1-118-73970-9. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=11004531. (Publikace dostupná elektronicky ve vzdáleném přístupu UK)

MAZÁČOVÁ, Nataša. Metodický portál, Články: „Možnosti a meze projektové výuky v současné škole“ [online]. 19. 04. 2007. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1288/MOZNOSTI-A-MEZE-PROJEKTOVE-VYUKY-V-SOUCASNE-SKOLE.html>.

NAAR, D. a KOL. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Egredior. 2004.

VALENTA, J. a KOL. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)

K absolvování předmětu je třeba

a) odevzdat finální zpracování projektu (odevzdává se jedno zpracování za skupinu, a to jak elektornicky prostřednictvím moodlu, tak v tištěné podobě podobě - v den prezentování projektu); studenti se přihlašují vyučujícímu, u kterého obhájili návrh v LS)

b) kolokviálně prezentovat projekt (prezentace budou probíhat ve zkouškovém období)

 

Nároky na kolokviální prezentaci projektu: 

Student/studenti

a)      uvedou druh didaktického projektu a představí jeho teoretické zázemí, tedy zdroje, z nichž čerpali a jimiž se nechali inspirovat;

b)      stručně představí navrhovaný projekt (stejným způsobem, jako by představovali tento projekt kolegům vyučujícím, kteří by se projektu měli účastnit; prezentace by měla být přesvědčivá), tj.

·         poskytnou základní informace o projektu: název, rámec jeho realizace (soulad s RVP a ŠVP), především smysl projektu a jeho cíle;

·         obecně prezentují jednotlivé části projektu, jejich návaznost, provázanost a jejich časový harmonogram;

·         blíže představí vybranou aktivitu a doprovodí ji např. pracovním listem a metodickými poznámkami;

·         seznámí kolegy s předpokládanými výstupy projektu a s podobou jeho evaluace u žáků, studentů, kolegů a případně spolupracujících subjektů;

·         upozorní na případné obtíže v realizaci projektu a navrhují způsoby, jak snížit rizika;

c)      zhodnotí průběh kurzu, postup přípravy didaktického projektu a společnou práci na přípravě projektu.

 

Představení projektu by nemělo přesáhnout 15 minut.

 

Při prezentaci bude možné (nikoli nezbytné) využít prezentační techniku: dataprojektor.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (02.12.2016)

Příprava projektu II. – následující zimní semestr

Během druhého semestru si studenti ujasňují jednotlivé detaily projektu, zpřesňují jeho organizaci a připravují se na jeho prezentaci, jež proběhne v rámci kolokvií. Pokud je součástí projektu návštěva nějaké destinace, tak ji studenti navštíví. Mají-li zájem spolupracovat s konkrétními subjekty, mohou se jich dotázat na jejich možnosti a ochotu spolupracovat na případném projektu – svoji komunikaci doloží. Kromě personální a časové náročnosti zvažují také náročnost projektového zázemí, především tedy náročnost finanční.
Základními úkoly navazujícího kurzu jsou
a) plánování vybraných činností, příprava učebních materiálů a metodických poznámek,  přičemž odpovědné vypracování metodických poznámek ke klíčovým aktivitám je zvláště důležité.
b) vyhotovování písemné podoby projektu, příprava na jeho prezentaci a jeho obhájení.
Jak již je uvedeno výše, k úspěšnému zakončení kurzu je třeba odevzdat písemné zpracování projektu, projekt prezentovat a úspěšně obhájit na kolokviu. Předpokládá se vytvoření společné databáze projektů, jež budou moci studenti jednoho ročníku vzájemně sdílet.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html