SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Teaching Citizenship at Lower-Secondary Schools II. - ON2312008
Title: Didaktika ZŠ II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Classification: Teaching > Civic Education
Pre-requisite : ON2312001
Is pre-requisite for: ON2312015
Annotation -
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2009)
The aim of the course is to get the students acquainted with basic methodological literature, with textbooks of citizenship and with teaching aids used in a citizenship classroom. It focuses on active work with current curricular documents and their use in lesson and course planning. Students learn actively about different teaching strategies which they try out and respond to. They also familiarise with effective teaching programmes implemented at lower-secondary schools and with preparation of pedagogical documentation. This course draws on the Methodology course no. I, and focuses deeper on the questions of methodology, on students? active work in seminars and on the preparation of the teaching practice.
Literature - Czech
Last update: DVORAKM/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

M. Pasch: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál 1998J.

Slavík:: Hodnocení v současné škole. Portál 1999

Z. Kalhous, O. Obst: Školní didaktika. Portál 2002

D. Fontana: Psychologie ve školní praxi. Portál 1997

Efektivní učení ve škole - mezinárodní akademie vzdělávání Unesco. Portál 2005

G. Petty: Moderní vyučování. Portál 1998

Y. Bertrand: Soudobé směry ve vzdělávání. Portál 1998

T. Janík: Pedagogical content knowledge nebo Didaktická znalost oboru. Paido 2007

 G. Pike, D. Selby: Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Portál 2000

M. Silberman: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Portál 1997

T. Šišková: Výchova k toleranci a proti rasismu. Portál 1998

L. Canfield, F. Siccone: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Portál 1998

L. Canfield, H. Wells: Hry pro zlepšení motivace, a sebepojetí žáků. Portál 1995

M. Karnsová: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Portál 1994

 

Syllabus - Czech
Last update: DVORAKM/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)

 

Sylabus přednášky

1. Typy vyučovacích hodin a jejich struktura

Deduktivní a induktivní přístup ve vyučování

2. - 3. Oborová praxe

4. Specifické problémy obsahu učiva občanské výchovy, typy učebních úloh

5. Diagnostika potřeb žáků a jejich zohlednění při plánování výuky

6. Přímé předávání poznatků: výklad a možnosti rozvoje práce učitele

 

Sylabus semináře

1. Vytváření a posuzování příprav na vyučování

2. a 3. Oborová praxe

4. Metodické potupy vhodné pro hodiny občanské výchovy a jejich kombinování

5. Ukázky vstřícného pojetí výuky: názory, postoje, hodnoty, práce s kontroverzními tématy

6. Projektová výuka na průřezových tématech RVP ZV.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html