Kurz je zaměřen na vyučování matematice založené na budování schémat (tzv. metoda VOBS nebo Hejného metoda), a to pro 2. stupeň základní školy. Jde o pokračování kurzu ze zimního semestru. Studenti, kteří první kurz nenavštěvovali, dostanou písemné materiály a přístup k videozáznamům výuky.
Aim of the course - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)
Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s principy vyučování podle VOBS (viz také www.h-mat.cz) tak, aby v budoucnu mohli pomocí této metody vyučovat.
Literature - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)
Učebnice matematiky pro 2. stupeň autorského kolektivu vedeného prof. Hejným.
Teaching methods - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)
Interaktivní seminář.
Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)
K zápočtu bude požadováno vypracování jedné výzvy. Tyto výzvy jsou součástí textu, který bude posluchačům poskytnut.
Syllabus - Czech
Last update: STEHLIKO (10.02.2017)
Přednáška je věnována především slovním úlohám a menší část pak interakci učitel – žák a učitel – třída.
Na jednoduchých aditivních i multiplikativních slovních úlohách je popsána anatomie slovní úlohy a situace slovní úlohy – nástroje, pomocí nichž učitel může tvořit úlohy daného typu a požadované náročnosti. Uvedeny jsou řešitelské strategie některých statických, ale zejména dynamických úloh (o věku, o setkávání, o plnění bazénu) i jejich didaktické zpracování. Je ukázáno, jak učitel pomocí implicitních úloh může iniciovat objevitelské procesy žáků. Dále jsou rozvedeny řešitelské postupy: metoda simplifikace, metoda „od konce“ a metoda rozkladu. Poslední kapitola slovních úloh je věnována logice, úlohám, které pomáhají budovat ve vědomí žáků logická schémata
V druhé části je popsána dialogická i postojová edukační strategie učitele a poukázáno je na důsledky, které z těchto přístupů plynou pro kvalitu výuky matematiky.