The course deals with "mathematically gifted pupils" and activites aimed at those students.
Last update: STEHLIKO (14.03.2017)
Obsahem kurzu je seznámení s pojmem "žák nadaný na matematiku" a s aktivitami pro tyto žáky určenými.
Literature - Czech
Last update: STEHLIKO (14.03.2017)
[1] Makrides, G. (Ed.). (2006). Objevování, motivace a podpora matematických talentů na evropských školách. MATH. EU. Project. [2] Herman, J., Kučera, R., Šimša, J. (1996). Metody řešení matematických úloh I. Brno: MU. [3] Herman, J., Kučera, R., Šimša, J. (1997). Metody řešení matematických úloh II. Brno: MU. [4] Hejný, M. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN. [5] Švrček, J. (2014). Gradované řetězce úloh v práci s matematickými talenty. Olomouc: UP. [6] Odvárko, O., Calda, E., Šedivý, J., Židek, S. (1990). Metody řešen matematických úloh. Praha: SPN.
Syllabus -
Last update: STEHLIKO (14.03.2017)
A brief hisotry of mathematics beginning in the 6th century b.c., the crises in the development of mathematics. The start of causal thinking, beginning of logic. The problem of conditional and implication. Types of mathematical proofs. Algebraic identitities and equations. Algebraic inequality. Number theory problems. Combinatorics. Extremal tasks. Planimetry and stereometry problems. Talent in mathematics, features of mathematical talent. Methods of identification of pupils talented for mathematics. Multidimensional models of talent. Work with talented pupils. Competitions in mathematics.
Last update: STEHLIKO (14.03.2017)
Stručný přehled vývoje matematiky od 6. stol. př. n. l. do současnosti, krize ve vývoji matematiky. Zrod kauzálního myšlení, počátky logiky. Peripatetická a megarsko-stoická škola, kategorický sylogismus, pravidlo kondicionálu. Problém implikace. Důkaz přímý, důkaz sporem, důkaz matematickou indukcí. Problém tzv. nepřímého důkazu. Algebraické identity a rovnice. Algebraické nerovnosti. Úlohy z teorie čísel. Kombinatorika. Extremální úlohy. Úlohy z planimetrie a stereometrie. Nadání v matematice, znaky matematického nadání. Metody identifikace žáků nadaných na matematiku. Multidimezionální modely talentu a nadání. Práce s nadanými žáky. Soutěže v matematice.
Course completion requirements - Czech
Last update: STEHLIKO (14.03.2017)
Účast na výuce (80 %).
Prezentace řešení matematické úlohy z matematické olympiády podle zadání vyučujícího.