SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of French language IV.-topical problems - ON2306010
Title: Didaktika FJ IV: aktuální problémy
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNF2F113A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Classification: Teaching > French
Pre-requisite : ON2306009
Annotation -
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)
Acquisition of foreign languages and multicultural studies. Elements of motivation of French learning. Updating of the learning content. Activating and innovative forms of teaching of French: learing through projects and games, cooperative learning, dramatization... Problems of evaluation: Common Reference Levels in French, new types of examinations and certificates - DELF, DALF. Contemporary teaching materials and sets for French. Organizations dealing with the teaching and spreading of French: French Institute in Prague, Alliance française, proffesional association of teachers of French. Teaching of French at the Czech schools. Those are topics that will be analysed according to needs of students before and after their micro teaching experience during the class. The main aim is the connection between the theorical and practical part of the teaching experience and its group reflection using a blog.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)

Základní literatura:

 

CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG

CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International

TAGLIANTE, C. (2006) : La classe de langue. Paris: CLE International

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. (2008) : Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International

 

Literatura k evaluaci:

 

Libovolný titul z ediční řady Le point sur... (CLE International) nebo  Techniques et pratiques de classe (CLE International).

 

Doplňková literatura:

 

BENEŠ, E. (a kol.) (1970) : Metodika cizích jazyků. Praha: SPN

(coll.) (2005) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin

CUQ, J.-P., GRUCA, I. (2005) : Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG

CUQ, J.-P. (2003) : Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

VANTHIER, H. (2009) : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International

 

Dokumenty:

 

Conseil de l’Europe (2001): Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer.

(2013) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT

(2003) Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier

(2001) Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna

 

Časopisy:

 

Le français dans le Monde

Cahiers pédagogiques

Cizí jazyky

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)

Aktivní účast v kurzu, maximálně 3 absence.

Rozbor praktických situací ze Souvislé ped. praxe I. + II.

Výstupy a reflexe v rámci micro enseignement, aktivní účast na skupinové reflexi v rámci blogu kurzu nebo v diskuzích ve výuce.

Zpracování libovolného teoretického tématu formou seminární práce (příprava na SZZ)

 Maximálně dva pokusy na evaluaci.

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (18.01.2018)

Každý seminář se zaměří na vybrané téma z didaktiky FJ dle potřeb na požadavků studentů v závislosti na autoreflexi ze souvislé oborové praxe I i II. a tématu/cíli výuky.

Seminář bude obsahovat vlastní výstupy studentů formou "micro enseignement" (důraz na řečové dovednosti ve vztahu k jazykovým prostředkům, evaluaci a strategie) a následnou reflexi formou zápisků a skupinové reflexe (blog).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html