The course sets out to introduce students to a range of social and regional varieties of modern English. It also refers to the
historical development of English and its impact on the current language. The main concepts discussed include language
planning, bilingualism, multilingualism, diglossia, language change and other. The focus is on detailed analysis of authentic
texts and recordings that are used to illustrate the discussed phenomena.
Last update: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (27.04.2009)
Kurz seznamuje posluchače s řadou sociálních i regionálních variet současného anglického jazyka.
Poukazuje též na historickou podmíněnost rozvrstvenosti současné angličtiny. Vedle toho se probírají takové koncepty,
jakými jsou jazykové plánování, bilingvismus, multilingvismus, diglosie, atp. Důraz se klade na jemnou analýzu autentických
textů či zvukových nahrávek, na nichž se sledované jevy ilustrují. V rámci seminární práce studenti provedou samostatnou
rešerši relevantního odborného sociolingvistického textu, jakož i samostatnou analýzu autentické ukázky vybrané variety
současné angličtiny.
Literature -
Last update: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (28.04.2009)
CHAMBERS, J., TRUDGILL, P. Dialectology. London: Cambridge University Press,
1997
COUPLAND, N., JAWORSKI, A. Sociolinguistics, A Reader and Coursebook. Houndmill, Basingstoke, Hampshire and London: Macmillan Press, 1997 (selected chapters)
CRYSTAL, D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1995
ECKERT, P., RICKFORD, J. R. Style and Sociolinguistic Variation. Cambridge: Cambridge University Press, 2001 (selected chapters)
FASOLD, R. The Sociolinguistics of Society. Oxford and Cambridge, MA: Blackwell, 1995 (selected chapters)
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics, 2nd edition. Harlow: Longman, 2001 (selected chapters)
HUDSON, R.A. Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 1980.
MCKAY, S.L., HORNBERGER, N.H. (Eds.) Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996
TANNEN, D. You Just Don´t Understand. London: Virago, 1990
Last update: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (04.05.2009)
CHAMBERS, J., TRUDGILL, P. Dialectology. London: Cambridge University Press,
1997
COUPLAND, N., JAWORSKI, A. Sociolinguistics, A Reader and Coursebook. Houndmill, Basingstoke, Hampshire and London: Macmillan Press, 1997 (selected chapters)
CRYSTAL, D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 1995
ECKERT, P., RICKFORD, J. R. Style and Sociolinguistic Variation. Cambridge: Cambridge University Press, 2001 (selected chapters)
FASOLD, R. The Sociolinguistics of Society. Oxford and Cambridge, MA: Blackwell, 1995 (selected chapters)
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics, 2nd edition. Harlow: Longman, 2001 (selected chapters)
HUDSON, R.A. Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 1980.
MCKAY, S.L., HORNBERGER, N.H. (Eds.) Sociolinguistics and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996
TANNEN, D. You Just Don´t Understand. London: Virago, 1990
Requirements to the exam
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (02.02.2017)
K úspěšnému absolvování zkoušky student musí odevzdat zprávu o výukové aktivitě zaměřené na relevantní téma, rovněž musí toto téma osobně prezentovat ve vybraném semináři. Celkové hodnocení sestává rovným dílem z dílčího hodnocení písemné i ústní části prezentace.
Syllabus
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (02.02.2017)
[Wardaugh_Pre-Course Reading]
Week 1 Introduction. Basic Concepts.
Week 2 Language Choice
Week 3 Linguistic Varieties
Week 4 Regional and Social Dialects
Week 5Ethnicity & Social Networks
Week 6 Language Change
Week 7-10 Teaching Practice. home preparation
Week 11Style, Context & Register
Week 12 Gender, politeness & Stereotypes
Course completion requirements
Last update: PhDr. Klára Lancová, Ph.D. (02.02.2017)
Aktivní účast na seminářích, t.j. ústní prezentace zpracování zadaných úkolů a participace v diskuzích