SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Action research for teachers - OKVP15105
Title: Akční výzkum pro učitele
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Comes under: Volitelné předměty KS
Annotation -
Last update: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)
The course aims at development of the ability of teachers to prepare and realised an action teacher´s research, to discusse causes of problems during education in a school class. Students can operate their knowledge about diagnostic processes with their pupils. They prepare a short action research, realise it at the class, when they teach, and write report on it. The first lection opens problems in student´s own practice during school teaching, and opportunities for the creation of the research plan. The second one offers space for discassion about realising the research and about its reflection.
Aim of the course - Czech
Last update: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

Prohloubit a rozšířit dovednosti provádět akční výzkum ve své třídě.

Formulovat aktuální problém k řešení, naplánovat a provést výzkum, napsat stručnou zprávu.

Společně reflektovat nejčastější obtíže, výhody, zisky z akčního učitelského výzkumu - zpětná vazba.

Literature - Czech
Last update: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

Literatura:

ELLIOT, J. Action-research: A framework for self-evaluation in schools. TIQL-Working Paper.No.1. Cambridge: Institute of Education, 1981.

McBRIDE, R. Úvod do kvalitativního výzkumu. Liberec: PdF, 1995.

WALTEROVÁ,  E.  Akční  výzkum v podmínkách české školy. In Český pedagogický výzkum v současných podmínkách. Praha: CERM, 1997, s. 26-29.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.

JANÍK, T.  Akční  výzkum pro učitele. Brno, PdF MU, 2003.

NEZVALOVÁ, D. Akční výzkum ve škole. Pedagogika, roč. LIII, 2003, č.3, s. 300-308.

MAŇÁK, V.; ŠVEC, V: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

HEJLOVÁ, H. Metoda akčního výzkumu při ověřování výukových modelů. In SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.

Requirements to the exam - Czech
Last update: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

Zpráva z provedeného akčního učitelského výzkumu.

Syllabus -
Last update: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2011)

-          Opportunities and limits of the action teacher´s research, cycle, types, case study at education

-          Problems for an  action research

-          Plan of an action research

-          Report of an action research

-          Discussion and backfeed

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html