course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Course connects to the Chicane in children's collectives I. It presents concrete options of prevention and solving chicane among kids. Typical mistakes when investigating and redemption of chicane among kids are discussed. Attention is given to systematic prevention of chicane and possibilities of institutional help.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (19.11.2009)
Předmět navazuje na kurz Šikanování v dětských kolektivech I. Prezentuje konkrétní možnosti prevence a řešení šikany mezi dětmi. Jsou probírány nejčastější chyby při vyšetřování a napravování šikany ve školách a školských zařízeních. Pozornost je věnována systematické prevenci šikany a možnostem institucionální pomoci.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Using knowledge in the field of violence and bullying, the student will assess and analyze model situations of bullying in children groups, propose a suitable solution procedure and appropriate prevention.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Studující s využitím znalostí v oblasti násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence.
Literature -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
FIELDOVÁ, E.M. Jak se bránit šikaně. Praha : Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-346-8.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
VÁGNEROVÁ, K. a kol. Minimalizace šikany. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (29.08.2012)
FIELDOVÁ, E.M. Jak se bránit šikaně. Praha : Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-346-8.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, P.; JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
VÁGNEROVÁ, K. a kol. Minimalizace šikany. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Requirement for granting graded credit is successful completion of credit test (one regular and two resit terms).
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (29.08.2012)
Požadavkem k udělení klasifikovaného zápočtu je úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Syllabus -
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (06.12.2009)
1. First aid when chicane is detected.
2. Typical mistakes when investigating and solving chicane.
3. Redemption methods
4. Systematic prevention possibilities.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (19.11.2009)
1. První pomoc při zjištěné šikaně.
2. Nejčastější chyby při vyšetřování a řešení šikany.