Cílem je poskytnout studentům základní informace z dané tematické oblasti, orientovat je ve studiu literatury, analyzovat své výchovné postupy, komunikovat své zkušenosti a korigovat je.
Literature - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2003.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2007.
ŘÍČAN Cesta životem. Praha: Portál, 2004.
SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Syllabus - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)
Obsahové vymezení:
Pojetí člověka jako osobnosti, základní studijní prameny.
Struktura a dynamika osobnosti.
Činitelé utváření osobnosti. Její socializace.
Ohrožení utváření osobnosti - deviace. Příčiny, projevy, důsledky, náprava.
Základní znaky uplatňování tzv. osobnostního zřetele, respektive osobnostního přístupu ve výchovné praxi.
Uvedení do vývojové psychologie. Uvedení do základních pramenů studia.
Faktory a prostředí, působící na vývoj.
Teorie psychického vývoje. Citlivá období, krizová a zlomová období ve vývoji. Úkoly vychovatele, které s tím souvisí.
Periodizace vývoje. Normy, odchylky. Problémy, které v jednotlivých věkových obdobích nejčastěji vyvstávají. Jejich analýza, možnosti řešení.
Vývojové potenciality - jejich blokování a využívání (aktualizace). Facilitace vývoje
Současné dítě - proměny dětství v naší době - důsledky pro vychovatele