SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Self-Experience Seminar - OKNZ1Q033B
Title: Sebezkušenostní seminář
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:15/0, C [HS]
Capacity: 25 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (02.02.2024)
Through experiential learning, the course aims to lead to a deeper self-knowledge and understanding of one's role in shaping interpersonal relationships within the group. It is also about conveying the principles of self-knowledge, self-assessment, sharing and reflection within the group formed. Promoting the further development of social and communication skills that are necessary for those in the helping professions includes teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (02.01.2024)

Cílem předmětu je prostřednictvím prožitkového učení vést k hlubšímu sebepoznání a pochopení své role při utváření interpersonálních vztahů uvnitř skupiny. Dále jde o zprostředkování principů sebepoznání, sebeposuzování, sdílení a reflexe v rámci vytvořené skupiny. Podpora dalšího rozvoje sociálních a komunikačních dovedností, které jsou nutné pro pracovníky pomáhajících profesí, mezi učitelství patří. 

Výstupy z učení:

- osvojení si postupů pro hlubší sebereflexi

- osvojení si postopů pro zpracování hlubší sebereflexe

- získání zkušenosti ze sdílení reflexe a sebereflexe s ostatními se skupinou

- porozumění prožitkům ze sdílení

- vlastní rozvíjení sociálních a komunikačních dovedností aktivním zapojením do semináře

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:

  • 15 hodin přímé výuky 

Příprava:

  • samostudium odborné literatury 30 hodin celkem
  • zpracování úkolů a příprava na výuku 15 hodin
  • písemná reflexe sebezkušenostních přístupů 30

Příprava na atestování: 30 hodin

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (15.03.2024)

BLATNÝ, M., DOSEDLOVÁ, J., KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno, Masarykova univerzita a Nakladatelství MSD, 2005.

GOULSTON, M. Domluvit se dá s každým: techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál, 2018.

JOSEPH, S. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2001.

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009.

PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013.

ROSENBERG, M. B., COSTETTI, V. Nenásilná komunikace a moc: v institucích, společnosti i rodině. Praha: Portál, 2019.

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2017.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2003.

WATZLAWICK, P., BAVELAS, J. B., JACKSON, D. D. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books, 2011

Odkaz na kurz - moodle Kurz: Sebezkušenostní seminář (cuni.cz)

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Témata kurzu:

1. členství a partnerství ve skupině, důvěra ve skupinu,

2. sdílení, vyjadřování pocitů,

3. emoční podpora, pozitivní zpětná vazba,

4. principy pomoci druhým, vyžádaná pomoc,

5. přeznačkovávání, destigmatizace,

6. nácvik prvků chování, osvojování nových sociálních dovedností,

7. reflexe dosavadních zkušeností v práci se žáky.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (28.01.2024)

Pro zápočet je nutná docházka na seminře (80%), zapojení do skupinového dění a podíl na reflexi, plnění dílčích úkolů, zpracování závěrečné reflexe průběhu semináře a výstupů z něj - tato část bude předmětem individuálního setkání vyučují se studujícím. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html