SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of students with cultural different background - OKNZ1Q030B
Title: Vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/0, MC [HS]
Capacity: 25 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. David Doubek, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation -
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (05.02.2024)
The course is focused on selected aspects of education of pupils from culturally different backgrounds. It focuses on the nature od social inequalities that on one side come from non-majority experience of pupils from migrant and ethnic minority backgrounds and on the other side come from the school as modern society institution which is tasked with homogenization of society and inclusion during the secondary socialization of pupils. Key theme is identity that is negotiated between pupils and teachers. Barriers that pupils have to overcome when they come from minority backgrounds into the majority focused school. That means getting into peer groups, adapting to curriculum requirements, overcoming limits given by family backgrounds an so on. Then school as institution is analysed, its opennes to inclusion, the situation of teachers that struggle to fulfill conflicting demands of school, society and regards to individual needs of children. The aim is to cultivate teachers sensitivity and insight into issues of cultural diversity and strenghten respect to self and th the individuality of pupils.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 77,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 30 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)

ALBA, R., KASINITZ, P., WATERS, M. C. The Kids Are (Mostly) Alright: Second-Generation Assimilation, Comments on Haller, Portes and Lynch. Social Forces. 2011, 89(3). s. 764- 773.

BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011.

CUMMINS, J. Beyond language. Academic communication and student success. Linguistics and Education. 2014, 26, s. 145-154.

HADJ MOUSSOVÁ, Z. Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků. In: Bittnerová, D. (ed.): Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: Ermat Praha, 2009, s. 21-78.

HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Grada: Praha, 2010.

JARKOVSKÁ, L., LIŠKOVÁ, K., OBROVSKÁ, J., SOURALOVÁ, A. (2015). Etnicka rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha : Portal, 2015. 256 s.

KOHOUT–DIAZ, M., BITTNEROVÁ, D., LEVÍNSKÁ, M. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická orientace. 2018, 28(2), s. 235 – 268.

LAUNIKARI, M., PUUKARI, S. (eds.). Multikulturní poradenství. Teoretické základy a osvěčené postupy v Evropě. Praha: Dům zahraničních služem MŠMT, 2009, s.157-169.

MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.

ŠTECH, S. Sociálně kulturní pojetí handicapu. In: Vágnerová, M., Hadj Moussová, Z., Štech, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000.

PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)

Metody podpory distančního studia

Moodle, powerpointová prezentace, četba odborných textů dle klíčových otázek, videa.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (05.02.2024)

Kurz je zaměřen na vybrané aspekty vzdělávání dětí z kulturně odlišného prostředí. Zaměřuje se na povahu sociálních nerovností, které na jedné straně vyplývají z odlišné, ne – majoritní zkušenosti dětí z rodin migrantů a národnostních menšin a na straně druhé které jsou dané povahou školy jako instituce moderní společnosti, jejímž cílem je v rámci sekundární socializace posilovat homogenitu, resp. inkluzi ve společnosti. Významným tématem je identita, kterou žáci a učitelé společně vyjednávají.
Zaprvé chce tedy ukázat bariery, které musejí překonat žáci z kulturně odlišného prostředí, když se vzdělávají v rámci majoritní školy. Týká se to např. zapojení těchto žáků do vrstevnických skupin, přístupu ke vzdělání, limitů, které jsou důsledkem odlišného zázemí a preferencí rodin.. Zadruhé se zaměří na školu jako instituci, která je otevřena více či méně inkluzi, na situaci učitelů, kteří se ocitají v kleštích dvou ideologických rámců (národní stát versus globální společnost) v přístupu k diverzitě. Cílem je zcitlivět přístup učitelů k problému kulturní diversity a posílit sebedůvěru a respekt k individualitě své i žáků.
Blok I – Moderní stát, etnická diverzita a role školy ve vzdělávání žáků ze sociokulturně odlišného
prostředí
1. Kulturní diverzita v globální společnosti, národní stát a role školy (sociální inkluze a mobilita) – institucionální podstata kulturní ne/homogenity ve společnosti, vyjednávání identit v současném světě
2. Příčiny školní neúspěšnosti (kulturní, sociální, biologické teorie)
3. Multikulturní společnost v ČR, resp. v zemích bohatého severu.
4. Zákony garantující právo dítěte na vzdělání

Blok II – Žák z kulturně odlišného prostředí a limity, kterým čelí
5. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (primární socializace)
6. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (sekundární socializace, boj o identitu žáka)
7. Nedobrovolná migrace dětí a její důsledky (nedobrovolná migrace a pocity dítěte, jazyk jako klíčová proměnná, integrace do vrstevnických skupin, konstrukce identit)
8. Děti migrantů a jejich vzdělávací trajektorie (lineární versus segmentovaná asimilace, limity sociální mobility)

Blok III – Intervence do vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí ze strany rodiny popřípadě
komunity
9. Rodičovské strategie (pasivita x empowerment, vyjednávání mezi integrací a etnickou identitou)
10. Vzdělávací aktivity menšin a migrantů jako cesta k uchování výchozí etnicity.

Blok IV – Škola a její možnosti ve vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí
11. Učitelé a způsoby ne/zvládání inkluze (zatížení stereotypem, sebereflexe, etnizace přístupu k žákům, respektování žákovské identity, možné strategie)
12. Instituce, které ne/pomáhají škole ve vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí

Blok V – Sebereflexe
13. Reflexe situace setkání s žákem z kulturně odlišného prostředí. Předporozumnění, jak žák může zvládat situaci ve škole. Reflektování jeho zkušenosti. Na základě vlastního předporozumění a zprostředkované zkušenosti (deklarovaných postojů) žáka uvažovat o povaze a důsledcích jeho kulturní odlišnosti. Důraz na individuální prožívání každého žáka i učitele.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (05.02.2024)

Seminární práce

Další požadavky:

Aktivní účast na semináři, samostudium na základě vzdělávacích opor

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (09.12.2019)

Studijní opory v Moodlu jsou dostupné prostřednictvím tohoto odkazu:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8372

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html