Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
The course is focused on the professional demands and incidence of stress in teaching. Teaching as a helping profession shows a high level of stress and stress, which can lead to burnout syndrome with long-term severe exposure. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with stressors present in teaching, with professional demands and dilemmas and with possibilities of their successful coping and solving at the level of individuals, schools and departments. Students will be offered both theoretical and empirical knowledge of teacher stress and burnout, as well as opportunities to identify their own weaknesses in coping with professional demands and to practice effective strategies.
The course consists of 5-6 meetings, which will be devoted equally to the presented three blocks. For each meeting, students will be assigned a professional reading and a practical task through the Moodle platform. The theoretical and empirical knowledge of the topic will be systematized at the meeting and practical tasks presented and discussed in particular.
The course covers three basic blocks:
1. Stress and sources of stress in teaching - The first block will characterize stress and describe its manifestations. Stress is grasped by Hobfoll's conservation theory and is defined by disrupting the body's balance. This concept will be compared with other approaches.
In the first block, attention will also be paid to the classification of the causes of teacher and general work stress, which arise from Czech and foreign research. In addition to generalizing classifications, the individual nature of stressors will be shown. Students will map their own workload through self-diagnostic techniques.
The outcome of the first block will be the presentation of burnout syndrome .; 2. Stress Management - The second block will introduce stress management strategies, or coping strategies, by which the individual responds to the stress present and seeks to restore the body's balance. Students will be acquainted with various typologies of coping strategies and empirical research that mapped the used strategies of coping with teacher stress. Coping strategies will be differentiated with respect to whether they lead to the successful management of stress in the long term, ie reducing its overall rate. Using existing questionnaires and other self-reflecting methods, students will be encouraged to map personally preferred coping strategies; 3. Burnout prevention - The third block will present a comprehensive system of teacher burnout prevention, which includes activities at the level of individuals, at the level of teachers and schools and at the level of the school system. Attention will also be paid to possible interventions in cases where burnout has already occurred.
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Předmět se věnuje profesní náročnosti a výskytu stresu v učitelství. Učitelství coby pomáhající profese vykazuje vysokou míru zátěže a stresu, který může při dlouhodobé silné expozici vést ke vzniku syndromu vyhoření. Cílem předmětu je seznámit studující jednak se stresory přítomnými v učitelství, s profesními nároky a dilematy a jednak s možnostmi jejich úspěšného zvládání a řešení, a to na úrovni jednotlivců, škol i resortu. V předmětu studujícím budou nabídnuty jak teoretické a empirické poznatky o učitelském stresu a syndromu vyhoření, tak příležitosti k poznání vlastních slabin při zvládání profesní náročnosti a k praktickému nácviku efektivních strategií.
Předmět bude tvořen 5-6 setkáními, které se budou rovnoměrně věnovat představeným třem blokům. Ke každému setkání studující budou mít prostřednictvím platformy Moodle zadánu odbornou četbu a úkol praktického charakteru. Na setkání budou systematizovány teoretické a empirické poznatky o tématu a zejména prezentovány a diskutovány praktické úkoly.
Předmět zahrnuje tři základní bloky:
1. Stres a zdroje stresu v učitelství - V prvním bloku bude charakterizován stres a popsány jeho projevy. Stres je v kurzu uchopován prostřednictvím Hobfollovy teorie zachování zdrojů a je definován prostřednictvím narušení rovnováhy organismu. Toto pojetí bude porovnáváno s dalšími přístupy.
V prvním bloku bude také pozornost věnována klasifikaci příčin učitelského a obecně pracovního stresu, které vyplývají z českých i zahraničních výzkumů. Vedle generalizujících klasifikací bude ukázána individuální povaha stresorů. Studující budou prostřednictvím autodiagnostických technik mapovat vlastní profesní zátěž.
Vyústěním prvního bloku bude představení syndromu vyhoření.; 2. Zvládání stresu - V druhém bloku budou představeny strategie zvládání stresu neboli copingové strategie, kterými jedinec reaguje na přítomný stres a usiluje o znovuobnovení rovnováhy organismu. Studující budou seznámeni s různými typologiemi copingových strategií a s empirickými výzkumy, které mapovaly využívané strategie zvládání učitelského stresu. Copingové strategie budou rozlišovány s ohledem na to, zda vedou k dlouhodobě úspěšnému zvládání stresu, tj. snižování jeho celkové míry. Za pomoci existujících dotazníků a dalších sebereflektujících metod budou studující vybízeni ke zmapování osobně preferovaných copingových strategií.; 3. Prevence syndromu vyhoření - Ve třetím bloku bude prezentován komplexní systém prevence učitelského vyhoření, který zahrnuje aktivity na úrovni jednotlivců, na úrovni učitelských sborů a škol a na úrovni školského systému. Pozornost bude věnována také možným intervencím v případech, kdy již došlo ke vzniku syndromu vyhoření.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)
KOHOUTEK, R., ŘEHULKA, E. Stresory učitelů základních a středních škol v České republice (zejména stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví. 2001, 21, 105-117.
LAZARUS, R. S. Coping theory and research: past, present, and future. Psychosomatic Medicine. 1993, 55, 234–247.
MAREK, T., SCHAUFELI, W. B., & MASLACH, C. Professional burnout: Recent developments in theory and research. Routledge, 2017.
SMETÁČKOVÁ, I. et al. Syndrom vyhoření a jeho souvislosti u vyučujících na českých základních škol. Českolovenská psychologie. 2019, 4, 386-401.
STOCK, C. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing a. s., 2010.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Zápočet bude studujícím udělen na základě docházky (tolerována je jedna absence), kvality splněných úkolů (úkoly musí být odevzdány v Moodlu) a aktivity na seminářích.
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná, doporučená literatura, aplikační úkoly, eventuálně i nahrávky přednášek. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.