SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mediated learning and cognitive development - OKNZ1Q027B
Title: Zprostředkované učení a rozvoj kognitivních funkcí
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 5/0, MC [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
The aim of the course is to introduce, explain and show what mediated learning is through concrete examples from the practice of preparing and implementing teaching/intervention work in a school or counselling environment. Students will acquire basic knowledge of educational psychology as a prerequisite for understanding the principles of mediated learning. The course bases its interpretation of mediated learning on two theoretical lines of educational and developmental psychology: 1) L.S. Vygotsky's line of sociocultural learning theory and 2) Reuven Feuerstein's line of study of cognitive development in an intercultural perspective. From the student's point of view, the seminar is divided into three successive parts during the semester. In the first part, students are introduced to basic concepts and theoretical background (lecture combined with self-study readings). In the second part they carry out sub-group exercises designed to promote understanding of the principles of mediated learning and to facilitate the transfer of theoretical knowledge into the teaching/didactic practice of the individual student. In the third part, the student independently carries out a written reflection of his/her own lesson using elements of mediated learning and then presents it.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
Celková časová zátěž studenta 77,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 5 hodin
Příprava na zápočet 40 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)

Základní literatura:

MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení. Portál: Praha, 2009.

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Portál: Praha, 2004. - Kapitoly o zóně nejbližšího vývoje (Vztah učení a vývoje)

 

Doporučená literatura:

MALKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Togga: Praha, 2008.

KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Portál: Praha, 2013.

FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H.,  FEUERSTEIN, L.S.  BOHÁC, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Portál: Praha. 2017.

BURDEN, R,., NICHOLS, L. Evaulating the process of introducing thinking skills programme into the scondary school curriculum. Research papers in Education. 2000, 15(3), 293-306.  (http://www.thinkingschoolsinternational.com/site/wp-content/uploads/2012/02/Evaluating-the-process-of-introducing-a-thinking-skills-programme-into-the-secondary-school-curriculum-Burden-and-Nichols.pdf)

BLAGG, N. Can we teach intelligence? Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey, 1991.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (12.12.2019)

Témata:

Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí

Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti

Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák

Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele

Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na 1. stupní základní školy

Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi

 

STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

 

Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Kateřina Fibigerová, Ph.D. (22.02.2024)
  • 80% prezence (diskuse a skupinové aktivity)
  • individuální seminární práce písemná: vypracování přípravy vyučovací hodiny v souladu s principy zprostředkovaného učení
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (10.12.2019)

kurz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864

Studijní opory jsou přístupné hostům pod heslem "ZZU"

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html