SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School failure - case study seminars - OKNZ1Q020B
Title: Školní neúspěšnost - kazuistické semináře
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C [HS]
Capacity: 40 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P003A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)
Kurz je zaměřen na podání ucelených informací o fenoménu školní ne/úspěšnosti. Na základě kazuistik umožníme studentům/studentkám nahlédnout variabilitu příčin selhávání žáků v současné škole. Zároveň pojmenujeme škálu možných preventivních a intervenčních postupů, které pedagogové využívají k předcházení a řešení školní neúspěšnosti svých žáků. Na základě absolvování kurzu Školní neúspěšnost – kazuistické semináře student/studentka rozlišuje a definuje podoby fenoménu školní ne/úspěšnost. Uvede přístupy, které ho utvářejí. Prostřednictvím kazuistik, které představí vyučující, student/studentka nahlédne variabilitu možných příčin školní neúspěšnosti u žáka. Zaměříme se na rizika, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení), školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) a rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou). V tzv. příkladech dobré praxe studenti/studentky identifikují preventivní a intervenční postupy pedagoga, které volí při práci s žákem ohroženým školním selháváním. Dále se zaměříme také na možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků. Veškeré postupy budeme dokladovat příklady dobré praxe.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (29.08.2019)

BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno, Computer Press, 2010.

COSTA, C., CARDOSO, A. P., LIMA, M. P., FERREIRA, M. a ABRANTES, J. L. Pedagogical Interaction and Learning Performance as Determinants of Academic Achievement. Procedia- Social and Behavioral Sciences. 2015, 171(1), 874-881.

ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001.

HELUS, Z. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.

HRABAL, V. a PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

KOLÁŘ, Z a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009.

KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová et al., Pedagogicko-psychologické poradenství I.. Vybrané problémy. Praha: PedF UK, 2005.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Praha: Pedf UK, 2002.

POKORNÁ, V. Analýza nepřiměřených strategií a stylu učení u dětí. In. Hadj Moussová, et al., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: PedF UK, 2004.

VIKTOROVÁ, I. Co je školním úspěchem. Pedagogika. 2004, XLIV(1), 38-42.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (02.11.2023)

Aktivní účast, zpracování seminární práce

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (02.11.2023)

Dostupné v Moodlu na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15699

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html