Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (06.10.2021)
Předmět se zaměřuje na místo autority v edukaci, její vymezení, chápání, proces jejího budování a uplatňování. Studenti se seznámí s okolnostmi účelného využití autority ve výchově, a to v nejrůznějších souvislostech. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou budování a uplatňování autority ve edukaci. Předmět rovněž poskytne studentům nástroje ke zjišťování interakčního stylu učitele, který je jedním ze základních kamenů budování autority. 1. Pojem autorita a jeho definice (pojmová roztříštěnost). 2. Autorita v koncepčních dokumentech (Bílá kniha, Strategie 2020, RVP, ŠVP). 3. Vnější faktory budování autority (společnost, školský systém). 4. Vnitřní faktory budování autorita (biologie, ontogeneze, odbornost). 5. Problematika autority učitele z pohledu jejího zkoumání. 6. Budování autority učitele (relativizace autority a cílevědomá práce s autoritou). 7. Autorita a škola (alternativní školy). 8. Významné osobnosti, které se staly autoritami (geneze a srovnání budování a uplatňování). 9. Příklady autority (učitele) v beletrii, popřípadě filmu a televizi (vyjma příkladů použitých v setkáních). 10. Interakční styly učitele (mocenské konstelace, komunikace ve třídě).
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (12.09.2023)
2 ETCS odpovídá 52 hodinám:
samostudium literatury (10 hodin),
práce s oporami (10 hodin),
úkoly (20 hodin),
příprava k ohniskové skupině a účast na ní (12 hodin).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (06.10.2021)
VALIŠOVÁ, A. (Ed.). (2012). Autorita v edukační a sociální práci. Pardubice: Univerzita Pardubice.