SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Gifted Children - OKNZ0Q136B
Title: Nadané děti
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radka High, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ0Q102A
Interchangeability : OKNPP13145
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)
The course provides a basic orientation in psychological concepts of talent and intelligence emphasizes the importance of perception of pupil individuality. The special pedagogical aspect clarifies the possibilities of support measures at school in the context of joint learning. The didactic perspective provides methods of working with gifted pupils within the normal class. Furthermore, professional competitions and extracurricular and leisure-time activities aimed at the development of science talent are presented.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
Graduates of the course will know:

1. characteristics of gifted students

2. basic institutions that can be contacted (for information, questions, education, etc.)
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (05.10.2020)

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.
Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (02.06.2019)

Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál.

Farah, J. N. (2018). Successful Classroom Management for Gifted and Twice-Exceptional Students: Professional Learning Modules. Prufrock Press.

Fogarty, R., Kerns, G. M., & Pete, B. M. ([2018]). Unlocking student talent: the new science of developing expertise. New York, NY: Teachers College Press.

Freeman, Y. S., Freeman, D. E., & Ramírez, R. (c2008). Diverse learners in the mainstream classroom: strategies for supporting all students across content areas, English language learners, students with disabilities, gifted/talented students. Portsmouth, NH: Heinemann.

Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada.

Miller, A. (2012). Drama nadaného dítěte aneb Hledání pravého Já (Přeprac. a rozš. vyd). V Praze: Triton.

Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.

TALNET online k přírodním vědám [Online]. (2011). Retrieved August 31, 2018, from http://www.talnet.cz/

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)

I. Základy problematiky nadání a nadaných

1. Přístupy v psychologii ktématu nadání a talentu, vývoj problematiky

2. Základní pojmy a termíny 

II. Mimořádně nadané dítě vpř edškolním věku

1. Jaké mohou být projevy nadání vpředškolním věku?

2. Jaké máme možnosti pro identifikování nadaných dětípředškolního věku 

3. Na co nezapomínat vpředškolním období při podpoře rozvoje dítěte smimořádným potenciálem? 

4. S jakými problémy se můžeme u těchto dětí setkat?

III. Vstup nadaného dítěte do školy

1. Je možné, aby nešestileté dítě nastoupilo do školy?

2. Jaké jsou další možnosti podpory kognitivně akcelerovaného dítěte při vstupu do školy?

3. Jakou školu pro nadané dítě vybrat? 

4. Proč je u nás integrace nadaných tak často odmítána (zejména u intelektově nadaných), ačkoliv je celosvětově tendence kintegraci zřejmá?

5. Vjakém prostředí je podpora mimořádně nadaných dětí nejdůležitější a nejefektivnější?

IV. Mimořádně nadané dítě v základní škole a v rodině

1. Jaké jsou osobnostní charakteristiky mimořádně nadaného žáka na základní škole?

2. Jaké jsou charakteristiky učení mimořádně nadaného žáka?

3. S jakými problémy mimořádně nadaného žáka se můžeme setkat?

4. Lze vpopulaci mimořádně nadaných žáků identifikovat ještě určité specifické skupiny? 

5. Existují různé „typy“ intelektového nadání nebo intelektově nadaných žáků?

6. Jaké druhy nadání se dnes rozlišují a sjakými se ve škole obvykle můžeme setkat?

7. Jaké situace mohou nastat při vyhledávání nadaných žáků ve škole?

8. Co může limitovat proces vyhledávání nadaných? 

9. Co je účelem postupu identifikace a postupu výběru při vyhledávání nadaných?

10. Co je třeba provést před volbou metod, které chceme při vyhledávání nadaných dětí použít? 

11. Jaké konkrétní metody se při vyhledávání mimořádně nadaných dětí školního věku používají? 

12. Kdy realizovat proces vyhledávání na škole? 

13. Jaký může existovat vztah mezi tzv. vyhledáváním nadaných a rozvíjením nadání? 

14. Co může ovlivnit úspěšnost výchovně-vzdělávací péče o nadané na konkrétní škole?

15. Jaké základní možnosti práce smimořádně nadanými žáky se obvykle ve škole mohou uplatňovat?

16. Co ovlivňuje úspěšnost integrace mimořádně nadaného žáka do běžné školy?

17. Existují ještě další možnosti podpory rozvoje mimořádně nadaných dětí?

18. Existuje u nás speciální vzdělávání učitelů pro práci snadanými dětmi?

19. Kam se mohou učitelé obrátit u nás o radu a získat další informace o problematice nadání?

20. V jakých časopisech se u nás můžeme setkat s touto problematikou?

21. Jaké základní legistativní dokumenty se vztahují ktéto oblasti?

22. Jaká je dostupná literatura k tomuto tématu v češtině?

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
K zakončení předmětu je nutné získat zápočet, který se bude skládat z průběžného plnění úkolů v e-learningu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html