SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Family and School Relationships - OKNZ0Q133B
Title: Vztahy rodiny a školy
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ0Q102A
Interchangeability : OKNPP13153
Annotation -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)
In the course we will focus on the functions of both institutions, family and school in society and in socializing the child, the current state of family-school relations, forms of communication, its risks and its content.
Literature -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)

P o 11 a r d , A . : The Sociál World of the Primary Scltool. London, Cassell 1985.

P u g h , G . : Parents and professionals in partnership: issues and implications. In: Pugh, G.
(ed.): Parental Involvement: What does it mean and how do we achieve it? Partnership Paper
No. 2, London, National Children's Bureau 1985.

W o l f e n d a l e , S . : Empowering Parents and Teachers. Working for Children. London,
Cassell 1992.
W o l f e n d a l e , S . : Parental Participation in Children's Development and Education.
London, Gordon & Breach 1983.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (17.05.2019)

Sylabus kurzu

1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost ( 

2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami  

3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla  

-        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)

-        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)

Vs.

-        Hromadné kontakty

-        Individuální

 

   Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace

           Popis a analýza videa

           Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a         neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.

 

b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa

 

c)      Individuální kontakty

 

Pravidla komunikace s rodiči  

 

4.  Méně běžné formy komunikace s rodiči  

 

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (24.10.2019)

Attendance and active work in the seminar

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html