SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Disorders of Psychological Development - OKNZ0Q120B
Title: Poruchy psychického vývoje
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc.
Interchangeability : OPNZ0Q120B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (23.09.2019)
The subjekt of Mental development disorders i childhood and adolescence provides an overview of failures encountered by the teacher in his praktice for pupils may encounter. These faults are interpreted, if possible, in their developmental dynamics. Part of interpretation is also the remedy and rehabilitation for some disorders. Teachers currently in connection with inclusions will have to deal with more problems arising from the different teaching root causes, wich will have source in pathology. The aim of the subject cannot, however, be submitting an exhaustive description of all possible probems,but just a basic orientation in the mediation of selected psychological issues of future educators.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (14.09.2021)

V případě distanční výuky budou studentům zaslány aktuální informace o výuce mailem.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (01.10.2020)

Literatura:

Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha. Portál  2012

Hort. Vl. A kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie.  Praha. Portál  2008

 

Doporučená:

Z doporučené literatury si student vybere tituly jen podle svého zájmu

Comer,R.J., Abnormal psychology, New York, Worth Publishers 2007

Čermák, I.,Klimusová,H., Vízdalová, H. : Deprese v dětství a její vztah k problémům chování. Československá psychologie, 49, 2005. č.3, 223 -236

Drtílková,I., Šerý,O. et al., Hyperkinetická porucha: ADHD, Praha, Galén 2007

Dunovský,J., Dytrych,Z., Matějček,Z., Týrané,zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada 2005

Hosák,L., Hrdlička,M., Libiger,J., Psychiatrie a pedopsychiatrie, UK Karolinum Praha  (pro studenty dostupné na webu)

Hulanováml., Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality,Praha, Triton 2012

Fafejta,M., Sexualita a sexuální identita, Sociální povaha přirozenosti, Praha, Portál 2016

Fisher,S., Škoda,J. : Sociální patologie. Praha. Grada Publishing 2009

Jedlička,R., Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie, Praha PedF UK 2003

Jedlička,R., Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie, Praha, Portál 2011

Jedlička,R. a kol., Poruchy socializace u dětí a dopspívajících, Prevence životních selhání a krizová intervence, Praha, Grada 2015

Jessor,R. (ed.) : New perspectives on adolescent risk behavior. New York.  Cambridge University Press 1998

Kiesner,J., Kerr, M. : Families,peers and contexts as multiple determinants of adolescent problem behavior, Journal of Adolescence, 27, 2004, str. 493-495

Kolář,M., Bolest šikanování. Praha. Portál 2005

Kohoutek,J., Kocourková,J. :Sebevražedné chování. Praha. Portál 2003

Kohoutek,R., Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy, Brno, MU 2007

Komenda,A., Sociální deviace: Historická východiska a základní teoretické přístupy, Olomouc, UP 1999 

Krch,F.D. a kol., Poruchy příjmu potravy, Praha, Grada 2005

Kršek,P-. a kol.,Epilepsie a škola, Praha,  občanské sdružení EpiStop. 2012

Kucharská,A. a kol., Specifické poruchy učení a chování, Praha, Portál 1998

Langmeier,J., Langmeierová,M., Krejčířová, D. : Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha. H. and H. 1998

Lerner, R.M., Steinberg,L., (eds.) : Handbook of adolescent psychology. Hoboken, John Wiley and Sons 2009

Malá,E., Schizofrenie v dětství a adolescenci, Praha, Grada 2005

Malá,E., Dítě a stres, Praha, Tigris 2007 

Malá,E., Pavlovský P., Psychiatrie, Praha,Portál 2002

Martínek, Z., Agresivita  a kriminalita školní mládeže, 2. rozšířené vydání, Praha, Grada 2015

Matoušek,O.,Matoušková,A., Mládež a delikvence, Praha,Portál 2013

Nešpor,K., Návykové chování a závislosti: Současné poznatky a perspektivy léčby, Praha, Portál 2013

Nielsen Sobotková,V. a kol., Rizikové a antisociální chování v adolescenci, Praha, Gtada 2014

Nolen-Hoeksema,S., Abnormal psychology, New York, McGraw-Hill  2012

Orel. M. a kol.: Psychopatologie. 2. doplněné vydání, Praha. Grada 2016

Paclt,I.,Zvolský,P., Florián,J. : Vývojové aspekty poruch chování u dětí a adolescentů. Československá pediatrie. 54. 1999,  237-240

Papežová, H. a kol., Spektrum poruch příjmu potravy: Interdiscipkinární přístup, Praha, Grada 2010

Parritz,Z.H.,Troy,M.,Disordersof Childhood: Development and Psychopatology, Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning 2014

Poněšický,J., Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie, Praha, Triton  2012 

Pugnerová,M., Kvitová,J., Přehled poruch psycického vývoje, Praha, Grada 2016 

Riefová,S.F., Nesoustřeěné a neklidné dítě ve škole:praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Praha, Portál 1999

Říčan,P., Krejčířová,D. a kol., Dětská klinická psychologie, Praha, Grada 2006

Schneider,B.H., Hastings,P.D., Guyer,A., Brendgen,M., Cwinn,E., Child psychopatology:From infancy to adolescence, New York,  Cambridge university press 2014

Sobotková, V. N. a kol. : Rizikové a antisociální chování v adolescenci.  Praha. Grada  2014

Svoboda,M. a kol.: Psychopatologie a psychiatrie.Praha. Portál 2006

Urban,L., Dubský,J.,Bajura,J., Sociální deviace, Plzeň, Vyd. Aleš Čeněk 2012

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (01.10.2020)

Zkouška bude ověřovat pouze teoretické zvládnutí terminologie a povědomí o nejčastějších pychických poruchách.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (01.10.2020)

                     

 Obsah kurzu :   Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci

Pojem vývoj, základní vývojové procesy, podmínky vývoje 

odchylky od normy v nástupu vývojových změn

genetické a psychogenní faktory, vývojové determinanty 

příčiny duševních poruch

Chápání normality, vymezení normy, pojem porucha, znaky psychických poruch

klasifikace duševních poruch

 

symptomy duševních poruch:

poruchy poznávacích a emočních  procesů

poruchy jednání

poruchy vědomí

poruchy osobnosti

 

Organické psychické poruchy

Mentální retardace, demence

Dětská mozková obrna

Epilepsie

Úrazová traumata hlavy

 

Poruchy způsobené prostředím

Psychická deprivace v dětství

Syndrom CAN

 

Neurotické poruchy,   poruchy vyvolané stresem  a somatoformní poruchy

Úzkostné poruchy se začátkem specifickým pro dětství

Generalizovaná úzkostná porucha

Obsedantně-kompulzivní porucha

Panická porucha

Konverzní poruchy

Postraumatická stresová porucha

 

Psychotické poruchy

Schizofrenie

Afektivní poruchy

Bipolární afektivní porucha

Depresivní syndrom v ontogenezi

 

Pervazivní vývojové poruchy

Dětský autismus

Atypický autismus

Aspergerův syndrom

Rettův syndrom

Hellerův syndrom a dal.

 

Poruchy chování a emocí

Poruchy chování

Smíšené poruchy - chování, emoce

Disharmonický vývoj osobnosti

Návykové a impulzivní poruchy

Závislosti

Poruchy příimu potravy

Poruchy pohlavní identity a sexuální preference

 

Entry requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (25.10.2019)

Předpokládá se orientace v základních pojmech psychologie osobnosti a přehled z vývojové psychologie.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (01.10.2020)

Předmět bude zakončen didaktickým testem pro  ověření získaných vědomostí.

Podmínkou bude také V rámci cvičení  zpracovat  jedno z témat ze sylabu formou referátu..

Podmínky uzavření kurzu zůstanou  stejné i při distanční formě výuky.

Pokud ani ve zkouškovém období nebude možné přímé setkání se studenty,

známka v SISu bude podle kvality vypracovaného referátu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html